Illustrasjonsfoto: Kristian Ridder-Nielsen
Annenhver lærer har elever med faglig etterslep etter koronapandemien
Koronapandemien og den digitale hjemmeskolen setter stadig sine spor. En ny dansk undersøkelse viser at mange elever sliter faglig.
51,7 prosent av de spurte svarer at de har minst én elev med et faglig etterslep etter koronapandemien. 334 danske lærere deltok i undersøkelsen som er gjort av analysebyrået A&B Analyse for fagbladet Folkeskolen.
Tilsvarende undersøkelse ble gjort i fjor, og da viste det seg at 72 prosent av de som svarte sa at de har elever med faglig etterslep. Det er med andre ord blitt færre lærere som sier at de har elever som ikke har klart å ta igjen kunnskap etter tiden med hjemmeskole.
Les også: Sier nei til forslag om nye kartlegginger eller nasjonalt leseløft for å ta igjen tapt læring
En svensk undersøkelse viser at spesielt de eldste elevene som måtte ha hjemmeskole under covid-pandemien, risikerer lavere lønn i voksen alder enn andre.
Lærerne svarte også mot slutten av forrige skoleår at de var overbevist om at elevene skulle kunne ta igjen det tapte i løpet av tiden de hadde igjen i grunnskolen. Kun 3,5 prosent av lærerne med elever med et faglig etterslep svarte at de mente at det ikke var mulig å hente inn det tapte.
I Danmarks Lærerforening, den danske søsterorganisasjonen til Utdanningsforbundet, mener leder for undervisningsutvalget, Regitze Flannov, at undersøkelsen viser et stort behov for å prioritere undervisningen i grunnskolen.
– Vi må være svært oppmerksomme på at lærerne har de rammene som skal til for å nå fram til alle elevene. Derfor er den stramme økonomien som ligger i vår nye økonomiavtale for kommunene, ekstra bekymringsfull, sier hun.