Ill.foto: Mostphotos
– Vi anbefaler ikke å ta bort leken og barndommen fra barnehagen, tvert imot!
Debatt: – Vi ønsker ikke å presse skolens arbeidsmåter inn i barnehagen.
Vi
viser til innlegget på Utdanningsnytt.no av Hanne Høglind, Anita Remmen, Kjersti Bernes
Drageide, Royne Berget og og Palma Kleppe, hvor de kommenterer rapporten vår, Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO
som innsats mot ulikhet blant barn.
Takk for at dere engasjerer
dere i rapporten. Vi er glade for at vi er enige om at barnehager i Norge vil
tjene på å ha mange kompetente barnehageansatte som «legger til rette for lek,
gir leken tid og rom, og skaper inspirerende lekemiljøer». Det er jo nettopp
det som er poenget i rapporten dere viser til. Ekspertgruppen ble satt sammen
av Kunnskapsdepartementet, og hovedmålet var å sammenfatte kunnskap om
muligheten for sosial utjevning gjennom barnehage, skole og SFO.
Dere
fremsetter en del usannheter og misforståelser (kulepunktene under) som vi ønsker å
rette opp:
- Tiltakene
utvalget her foreslår, vil få merkbare konsekvenser for barna, der leken og
barndommen ofres for å oppnå en økonomisk gevinst.
Vi
anbefaler ikke å ta bort leken og barndommen fra barnehagen. Tvert imot!
Rapporten fremhever at leken er helt essensiell for barns trivsel og utvikling:
Tidlig læring er avhengig av god barnehagekvalitet, som kjennetegnes av lek,
positive relasjoner, barns medvirkning og aldersadekvat stimulering for alle
barn (s. 101).
- Forslagene
i rapporten handler nemlig om å tvinge barn til å delta i styrt «lek», med den
hensikt at de skal lære eller oppnå forhåndsbestemte mål. Dette er i strid både
med barnehagens mandat, som i sin tur hviler på FNs konvensjon om barns
rettigheter.
Det står ingen steder i
rapporten at barna skal oppnå forhåndsbestemte mål i barnehagen. Vi foreslår fri
lek og veiledet lek (altså lekbasert læring for de eldste i barnehagen) – i
tråd med det Dion Sommer (2014 og 2015) anbefaler. Barns medvirkning et
hovedprinsipp.
Det står ingen steder i
rapporten at barna skal oppnå forhåndsbestemte mål i barnehagen. Vi foreslår fri
lek og veiledet lek (altså lekbasert læring for de eldste i barnehagen) – i
tråd med det Dion Sommer (2014 og 2015) anbefaler. Barns medvirkning et
hovedprinsipp.
- FNs
konvensjon fremhever barns rett til lek.
Det er
veldig viktig, men det må ses i sammenheng med barnekonvensjonens føringer om
barns rett til utdannelse. Slik situasjonen er i dag har ikke alle barn like
muligheter for utdanning. Allerede i barnehagealder faller barn fra hjem med
svakere økonomi og utdanning langt bak andre barn, og dette fortsetter gjennom
hele skoleløpet.
- Kan ikke
utvalget helt ærlig si at de ønsker å fundamentalt endre retningen for
barnehageinnholdet, og presse skolens arbeidsmåter inn i barnehagen?
Vi ønsker
ikke å presse skolens arbeidsmåter inn i barnehagen. Lekbasert læring er
utarbeidet i samarbeid med norske barnehagelærere for de eldste barna i
barnehagen. Vi anbefaler at skole og SFO også bruker dette, og dermed tar i
bruk barnehagens arbeidsmåter.
På tross
av det lurer vi på hvorfor gutter faller ut av skolen, og hvorfor
læringsresultatene ikke blir bedre.
Vi
oppfordrer dere til å lese rapporten vår og forskningen som ligger til grunn!
Det har blitt funnet økt læring hos barn (5-åringer) i barnehager som har tatt
i bruk lekbasert læring (Størksen et al., 2023),
særlig når barnehagene også fikk tilført ekstra personalressurser (Rege et al., 2024). Spesielt gutter med et
svakt utgangspunkt dro nytte av noe mer veiledet lek (Fidjeland et al., 2023). Barnehagelærerne opplevde at barnegruppene
som brukte dette viste positive følelser, nærhet og trygghet, og at stille og
forsiktige barn ble tryggere (Havn, 2017).
I et
intervju med Første Steg i 2018 sier den anerkjente danske psykologiprofessoren
Dion Sommer følgende: «I stedet for å lytte til den politiske dagsorden, bør vi
søke helt inn i genene og dypt ned i evolusjonen for å forstå barns lek og
læring.»
Lekbasert læring (som anbefales for de
eldste) bygger på det Dion Sommer (2014 og 2015) foreslår - en kombinasjon av
fri lek og veiledet lek. Fri lek trygghet, trivsel og læring. Barn lærer
dessuten gjennom mild veiledning fra ansatte som tar med lekematerialer eller
engasjerer seg i barnas lek. Dion Sommers argument bygger på en
forskningsartikkel og bok (Fisher et al., 2011;
Hirsh-Pasek et al., 2009) med forskningsdokumentasjon for dette. En av
forfatterne her, Roberta Golinkoff, har vært aktiv veileder i
forskningsprosjektet som utarbeidet den norske versjonen av «Lekbasert læring».
Det er dette opplegget som anbefales for de eldste barna i barnehagen i
rapporten vår.
Det er
viktig å understreke at de delene av rapporten som omhandler barnehagen ikke
begrenser seg til spørsmålet om lekbasert læring. Hovedbudskapet er å øke
bemanningen, å gi mer kompetanse til ansatte, og å styrke kvaliteten i
barnehagen for å sikre en god barnehage for alle.
Det som
foreslås av utvalget, legitimeres via bestilt forskning som passer bestillerens
budskap …
Denne
alvorlige og ubegrunnede beskyldningen fremstår som en konspiratorisk ide som
fremsettes for å svekke tilliten til rapporten. Vi forventer at dere som
fagpersoner setter dere inn i rapporten og kommer med saklige begrunnelser for
den kritikken dere eventuelt har.
Referanser
- Fidjeland, A., Rege, M., Solli, I. F., & Størksen, I. (2023). Reducing the gender gap in early
learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools. European Economic Review.
- Fisher, K. R.,
Hirsh-Pasek, K., Golinkoff, R. M., Dinger, D. G., & Berk, L. E. (2011). Playing
Around in School. In A. D. Pellegrini (Ed.), The Oxford Handbook of the Development of Play (s.341-360).
- Havn, K. (2017). Seks barnehagelærarar sine opplevingar av, og refleksjonar kring,
samspel med 5-åringar i samband med gjennomføring av eit strukturert,
leikbasert førskuleopplegg. UiS
- Hirsh-Pasek, K.,
Michnick Golinkoff, R., Berk, L. E., & Singer, D. (2009). A Mandate for Playful Learning in Preschool:
Presenting the Evidence. Oxford
University Press.
- Løken, Sandsør, Drugli, Leiulfsrud, Bhuller, Størksen, & Torvik
(2024) Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot
ulikhet blant barn. Kunnskapsdepartementet, rapport F-4490 B
- Rege, M., Størksen, I., Solli, I. F., Kalil, A., McClelland, M. M., ten
Braak, D., Lenes, R., Lunde, S., Breive, S., Carlsen, M., Erfjord, I., &
Hundeland, P. S. (2024). The Effects of a Structured Curriculum on
Preschool Effectiveness.
- Sommer, D. (2014). – «Skolsk»
pedagogikk gir små barn et dårligere læringsmiljø. Første steg. (s. 17–19).
- Sommer, D. (2015). Tidligt i skole eller
legende læring? – Evidensen om langtidsholdbar
læring og udvikling i daginstitutionen. I Klitmøller & Sommer (red) Læring,
dannelse og utvikling - kvalifisering for fremtiden i barnehage og skole
(s.61-81). Hans Reitzels Forlag.
- Størksen, I., Rege, M., Solli, I. F., ten
Braak, D., Lenes, R., & Geldhof, G. J. (2023). The
playful learning curriculum: A randomized controlled trial. Early Childhood Research Quarterly.