Foto: Casper Vinsnes
Elev i motvind
Stian visste at eleven strevde, men ikke at hun holdt på å gi opp.
Eleven gikk i en klasse på 30 elever. Stian hadde undervist denne klassen i mediefag og historie, alle tre trinnene.
– Denne eleven strevde på grunn av ADHD og dysleksi. Hun slet særlig med skriftlige vurderinger, forklarer Stian Green.
Eleven hadde strevd seg framover i videregående, gjennom to og et halvt år. Det var likevel ikke lite hun hadde greid.
– Hun holdt blant annet foredrag for lærerne om ADHD og stressmestring, forklarer Stian.
Oppgaven hans i praktisk-pedagogisk utdanning handlet om de flinke pikene, og denne eleven var en slik, med veldig høye forventninger til seg selv: – Det perfekte var det godes fiende for henne. Hun slet med å bli bra nok for seg selv.
– En gang brast hun i gråt og gikk fra klasserommet. Jeg sendte hennes beste venninne etter for å snakke med henne. Etter ca. 20 minutter kom de kom tilbake, klare til å jobbe videre, sier han.
En egen vei
Fellesfagene var vanskelige for henne.
– For å konsentrere seg under teoretisk undervisning noterte hun alltid for hånd og tegnet og drodlet mye. Da greide hun å holde hyperfokus!
Egentlig hadde hun, helt fra 1. trinn i videregående, helst ikke villet fremføre foran klassen i det hele tatt, forteller Stian.
– Hvordan går man fram med slike elever?
– Det gjelder å se bak det faglige. Se hver enkelt elev for hvem de er, men også se hva som gjør at eleven ikke fungerer.
– Og denne eleven?
– Hun fikk litt andre typer oppgaver enn de andre. Muntlige vurderinger i stedet for skriftlige, og tillatelse til litt for seine leveringer.
Siste festen
Siste skoledag opprant og ble avsluttet om kvelden med seremoni og fest. Eleven hadde mottatt vitnemål og bestått.
– Da kom hun helt overraskende bort til meg, ga meg en god klem og sa: «Hadde det ikke vært for deg, og din kollega, hadde jeg sluttet til jul!»
– Wow! utbryter Stian. – En kjempefin erklæring! fortsetter han og forklarer: – Læreren i fordypningsfaget hennes hadde støttet henne på samme måte som meg.
Deretter avslutter han:
– Nå tar hun en universitetsutdanning innen samfunnsfag.
Gylne øyeblikk
I spalten Gylne øyeblikk fra Utdanning nr 10/25 er Stian Green (49) intervjuet. Han er lærer ved Mediefag og kommunikasjon Lillestrøm videregående skole i Akershus.