Elev i motvind

Stian visste at eleven strevde, men ikke at hun holdt på å gi opp.

Publisert Sist oppdatert

Eleven gikk i en klasse på 30 elever. Stian hadde undervist denne klassen i mediefag og historie, alle tre trinnene. 

– Denne eleven strevde på grunn av ADHD og dysleksi. Hun slet særlig med skriftlige vurderinger, forklarer Stian Green. 

Eleven hadde strevd seg framover i videregående, gjennom to og et halvt år. Det var likevel ikke lite hun hadde greid. 

– Hun holdt blant annet foredrag for lærerne om ADHD og stressmestring, forklarer Stian. 

Oppgaven hans i praktisk-pedagogisk utdanning handlet om de flinke pikene, og denne eleven var en slik, med veldig høye forventninger til seg selv: – Det perfekte var det godes fiende for henne. Hun slet med å bli bra nok for seg selv. 

– En gang brast hun i gråt og gikk fra klasserommet. Jeg sendte hennes beste venninne etter for å snakke med henne. Etter ca. 20 minutter kom de kom tilbake, klare til å jobbe videre, sier han.

En egen vei 

Fellesfagene var vanskelige for henne.

– For å konsentrere seg under teoretisk undervisning noterte hun alltid for hånd og tegnet og drodlet mye. Da greide hun å holde hyperfokus! 

Egentlig hadde hun, helt fra 1. trinn i videregående, helst ikke villet fremføre foran klassen i det hele tatt, forteller Stian.

– Hvordan går man fram med slike elever? 

Har du opplevd
et gyllent øyeblikk?

Vi vil gjerne høre fra deg, kontakt: redaksjonen@utdanningsnytt.no

– Det gjelder å se bak det faglige. Se hver enkelt elev for hvem de er, men også se hva som gjør at eleven ikke fungerer. 

– Og denne eleven? 

– Hun fikk litt andre typer oppgaver enn de andre. Muntlige vurderinger i stedet for skriftlige, og tillatelse til litt for seine leveringer. 

Siste festen 

Siste skoledag opprant og ble avsluttet om kvelden med seremoni og fest. Eleven hadde mottatt vitnemål og bestått. 

– Da kom hun helt overraskende bort til meg, ga meg en god klem og sa: «Hadde det ikke vært for deg, og din kollega, hadde jeg sluttet til jul!» 

– Wow! utbryter Stian. – En kjempefin erklæring! fortsetter han og forklarer: – Læreren i fordypningsfaget hennes hadde støttet henne på samme måte som meg. 

Deretter avslutter han: 

– Nå tar hun en universitetsutdanning innen samfunnsfag. 

Gylne øyeblikk

I spalten Gylne øyeblikk fra Utdanning nr 10/25 er Stian Green (49) intervjuet. Han er lærer ved Mediefag og kommunikasjon Lillestrøm videregående skole i Akershus.