Et glimt fra fjorårets barnehagestreik for bedre pensjonsrettigheter.
Ill.foto: Kirsten Ropeid
Kan pensjonistene bli en litt mer aktiv aktør i Utdanningsforbundet?
Debatt: Vi ønsker oss at hele organisasjonen, både yrkesaktive og pensjonister, diskuterer pensjonistenes framtidige representasjon og valgbarhet.
Nyhetsbildet er skremmende inn i 2023!
Jeg fyller 70 år dette året, og har levd i en gullalder
der det har vært evig vekst og varig fred. Samtidig har verden blitt mindre på
grunn av teknologi og medier som bringer oss sammen. Jeg har trodd at all
verden ville ta etter Norge straks de kunne se hvor godt vi har det, og hvor
velfungerende «alt» er. Sånn er det dessverre ikke. Det begynner å gå opp for
en naiv sjel at «D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl».
Det er miljøkrise i hele verden. Det er pandemi i hele
verden. Det er krig også i vår egen del av verden. Ytringsfriheten slik vi
kjenner den, er bare forbeholdt en brøkdel av verdens befolkning. Demokratiske
rettigheter likeså. Og det kan se ut som om det går utforbakke og ikke framover
med tanke på utviklingen videre.
Samtidig må vi ikke miste håpet. Vi må ha håp og tro på
at alt kan bli bedre. Vi som er pedagoger må bringe håpet og troen til alle
barn, elever og studenter. Da må vi ha verktøy. Kunnskap og utdanning er det
verktøyet vi kjenner best. Vi som har sett den utviklingen verden har gått
gjennom i vår generasjon, kan øyne et håp om at de dyktigste skal finne en god
vei videre. Når det skjer, må vi stå klare til å ta realiteter inn over oss,
justere kursen, formidle kunnskapen, og velge de politikerne som bidrar til den
beste utviklingen.
Blant diskusjonene som engasjerer meg og mange er seksåringene
i skolen, lekens plass, digitale verktøy og stoda når det gjelder lesing. Her er
vi mange som kan dele erfaringer og ulike innfallsvinkler.
Lekens betydning
To lærere fra Bergen har en kronikk i Dagsavisen 16.1.
der de presenterer lekens betydning under overskriften «Skolestart for
superhelter». De skriver «La skolen være et sted som gjør barna sterke. Ikke i
poengsummer på tester eller hvor fort de leser, men i leken der vi vet at alle
barn lærer.» De beskriver en hverdag der alle elevene mestrer og er mer
likeverdige enn i en skole der læringsaktiviteter går foran, noe overforenklet
sagt. Det gjelder utviklingen av elevenes identitet og fremtid, skriver de.
Mette Frydenberg Reinertsen skriver i Dagsavisen 17.1.
«Vi er alle prøvekaniner» og både utfordrer og forsvarer digitale verktøy i
undervisningen. Digitale verktøy er jo også redningen for enkelte grupper
elever.
Jeg vil også nevne Inge Eidsvåg som i Klassekampen 14.1.
skriver om «Porten til tusen andre liv» - om lesingens «velsignelser». Han er
bekymret over utviklingen av manglende leseevner hos elever og studenter og
skriver «Hvis både leseferdigheter og leseglede synker, er det et av de største
svik vi begår mot den oppvoksende generasjon. Lesing er nemlig ikke bare en av
flere grunnleggende ferdigheter. Det er selve Den grunnleggende ferdighet (…)
Menneskerettigheter og et levende demokrati er ikke mulig uten en befolkning
som behersker kunsten å lese.»
Utdanningsforbundet er vår fagforening – der både faglige
rettigheter og profesjon står i høysetet. Nå har vi gått inn i et nytt
landsmøteår. Hvordan skal vi sko oss for å gå framtiden tryggest mulig i møte?
Vi må håpe og tro at medlemmene som jobber ute i «virkeligheten» tar seg tid
til å diskutere og bidra i debattene fram mot landsmøtet i november. Det blir
årsmøter i lokallagene i mars og fylkesårsmøter i mai. Sekretariatet og
sentralstyret legger opp til mange viktige diskusjoner, blant annet om laget
rundt eleven og forsvar av lærertittelen, viktige vinkler inn i
problemstillingene over.
Les også: Utdanningsforbundet er en riktig organisasjon for pensjonister
Vi som er pensjonister, kan til og med ønske oss at hele
organisasjonen diskuterer pensjonistenes framtidige representasjon og
valgbarhet. Det kan inspirere til å tenke gjennom hva både du som yrkesaktiv,
og du som pensjonist, ønsker at Utdanningsforbundet skal være for denne delen
av medlemsmassen. Erfaring, kunnskap og muligheter kan ivaretas og medregnes.
Bli med i diskusjonen!
I slutten av januar sender sentralstyret ut et notat som
kan danne grunnlag for debatt i alle ledd. Bli med i diskusjonen! Bidra til at
lokallag og fylkeslag tar stilling til om pensjonistene kan være en litt mer
aktiv aktør i Utdanningsforbundet. Kanskje kan vi bidra til å spre viktig
kunnskap i en verden som virkelig trenger det?
Jeg har tro på at lærerne i barnehager og skoler er blant
de viktigste premissleverandørene for at ytringsfrihet og demokrati fortsatt
skal være våre grunnpilarer i Norge. Som Trond Hofvind sier i Utdanning nr. 1 i
januar: «Lærernes kamp er en del av et større bilde som handler om hva slags
land vi vil ha.»