Foto: Mostphotos
Hvor er tilliten til kommunale ledere?
Debatt: To paneldebatter under Arendalsuka viste at politikerne mangler evne til å ta inn over seg forskningsfunn og anbefalinger fra forskerne.
Onsdag morgen og formiddag på Arendalsuka var interessant,
men urovekkende for en lærer og tillitsvalgt.
1. Tillitsreformen - har lærerne vist seg tilliten verdig?
Lærerprofesjonens etiske råd inviterte til en samtale om
tillit – med regjeringas tillitsreform og lærerrollen som utgangspunkt. Med
ulik bakgrunn la medlemmene fram perspektiver prega av både refleksjoner og
praksisnære eksempler.
For det første fikk jeg en klarere oppfatning av hva tillit
er: Du har tillit til den andre når du opplever at hen ikke vil skade dine
interesser og når den andre viser at hen har kompetanse til å forvalte
tilliten. Dette setter deg i stand til å vise tillit og dermed gi slipp på makt
og kontroll. Einar Øverenget, professor i filosofi, understreket at å gi og
vise tillit er et valg vi tar, og at det er en motsetning til behovet for å
kontrollere.
For det andre lærte jeg at tilliten i et arbeidsforhold er
knytta til utførelsen av arbeidet. For lærere og ledere i barnehage og skole
vil tilliten være knytta til lærernes og ledernes kompetanse samt oppdraget som
er gitt lærerprofesjonen gjennom for eksempel barnehageloven og læreplanene.
2. Arbeidsvilkår for ledere i skolen. Hvordan rekruttere og beholde landets viktigste ledere?
Skolelederforbundet presenterte forskningsrapporten «Rektors
handlingsrom: Er vi styrt eller støttet?» sammen med forskerne bak rapporten.
Presentasjonen blei etterfulgt av to paneldebatter.
Funnene er alvorlige, og etter å ha reflektert over debattene
i lys av samtalen til Lærerprofesjonens etiske råd, blir reaksjonene til flere
av paneldeltakerne problematiske og alvorlige.
Rapporten peker blant annet på at skolelederne har stort
arbeidspress, at 70 prosent av utvalget i undersøkelsen opplever at arbeidspresset er
uforsvarlig høyt og at forventningsavklaringer og samspill med overordna nivå, som
skolesjefer, utdanningsdirektører og politikere, er mangelfullt. Samtidig er
tida til utviklingsarbeid knapp.
Lite oppmerksomhet omkring funnene
Funnene er i seg selv alarmerende, men like alvorlig er oppmerksomheten,
eller den manglende oppmerksomheten, skoleledernes arbeidssituasjon får.
For det første vil mange si at arbeidsforholdene til
skolelederne var godt kjent før dette forskningsarbeidet. Men hvem var de kjent
for? Hvor er rektorene og andre ledere i den offentlige samtalen om
betingelsene lærerprofesjonen (lærere og ledere i barnehage og skole) har for å
utføre arbeidet sitt? Jeg er én av mange som savner og etterlyser flere ledere
som både peker på rammene for eget arbeid og deltar i den offentlige debatten
om rammene for oppdraget som er pålagt barnehage og skole.
Usynliggjøringa av
de krevende arbeidsforholdene forsterkes av at paneldeltakerne Åse Løvdal (Ap)
og Arve Stokkelien (H) i stedet for å kommentere funnene i rapporten,
valgte å slå fast at de som kristiansandspolitikere ikke kjente seg igjen i
forskningsfunnene. De to fikk støtte av rektorrepresentanten i panelet.
Forskernes anbefalinger til kommunene
For det andre viste de to paneldebattene på onsdagsmorgenen at
politikernes evne til å ta inn over seg forskningsfunnene og anbefalingene fra
forskerne er manglende. Forskerne har fire anbefalinger til kommunene:
- Det
må utvikles et felles eierskap til den lokale skolepolitikken.
- Det
må utvikles handlefrihet som grunnlag for lederutøvelse og ansvarsgjøring.
- Det
må utvikles rapporterings- og tilbakemeldingsrutiner som kan gi rom for læring
underveis.
- Det
må stilles til rådighet adekvate ressurser og støttesystemer som kan hjelpe til
å håndtere uforutsette problemer og forstyrrelser.
Tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanners utsagn i den
andre paneldebatten; det viktigste er å utvikle et godt felles eierskap som
sikrer gode rapporterings- og tilbakemeldingsrutiner, var en avsporing fra forskernes
funn. Utsagnet viser samtidig behovet for å kontrollere og frykten for å gi fra
seg makt og kontroll. En frykt som preger de som kaller seg skoleeiere.
Selv om kun Jan Tore Sanner kan bære ansvaret for egen
forståelse og tilnærming, er tilnærminga hans godt kjent for oss som følger med
på både politiske og administrative beslutningsprosesser i statlig og kommunal
sektor. I beste fall sliter disse politikerne med begrepsforståelsen. I verste
fall betyr tilnærminga at de vil ha kontroll, og ikke ønsker å gi skoleledere
og lærere den tilliten og den handlefriheten som forskerne bak rapporten peker
på som en forutsetning for å skape resultater i skolen. I begge tilfeller er
det god grunn til å frykte at de ikke har begrep om tillit.