Nyutdannet lærer: Tonje Rundhaug Holmlimo.
Nyutdannet lærer: Tonje Rundhaug Holmlimo.

– Jeg ser for meg at jeg kommer til å være lærer alltid

Tonje Rundhaug Holmlimo vil helst rett ut i jobb. Da håper hun de nye kollegaene husker hvordan det selv var å være nyutdannet.

Publisert Sist oppdatert

Hun tok to friår etter at hun var ferdig med videregående skole. Hun var ikke sikker på hva hun ville bli. En vikarjobb skulle avgjøre yrkesvalget.

– Jeg var vikar på min egen barneskole. Da tenkte jeg at dette var et yrke jeg kunne trives med, og jeg ser for meg at jeg kommer til å være lærer alltid, sier Holmlimo.

Hun er en av tre ferske lærere Utdanningsnytt har snakket med i reportasjen "Sistemann ut", om det siste kullet lærere med fireårig utdanning.

Hvert år fyller de nyutdannede grunnskolelærerne opp mot 2000 lærerstillinger, men nå kommer to år med tørke. Les hele saken her.

Roser lærerne

Det er den siste våren på hennes fireårige lærerutdanning. Nå er det bare finpuss igjen før hun kan levere bacheloroppgaven sin.

– Jeg hadde utsettelse på den og har måttet jobbe dobbelt i vår. Det skal gå, men det er jo en stor oppgave, det krever mye å få alt på plass, sier studenten som går grunnskolelærer 1.–7. på Røstad på Levanger, ved det som nå har blitt Nord Universitet.

– Vi har hatt engasjerte og flinke lærere som kan fagene sine. Før jeg begynte på lærerstudiet, var norsk et tungt fag for meg. Nå har det snudd, og jeg har norsk som hovedfaget mitt, forteller Holmlimo.

I tillegg til norsk har hun tatt matematikk, engelsk og samfunnsfag.

– At jeg har undervisningskompetanse i flere fag, er en styrke når jeg skal søke jobb.

Hun ønsker å begynne å jobbe, men har ennå ikke fått seg jobb.

– Jeg håper å få jobb i nærheten, men har også søkt på nettstudium for å ta religion fra høsten av hvis jeg ikke har fått meg jobb til da.

– Vurderte du å vente ett år og ta den femårige lærermastergraden?

– Nei, jeg tenkte ikke på det før jeg begynte. Jeg angrer ikke på at jeg tok den fireårige lærerutdanningen. Men det kan godt hende jeg tar en mastergrad på et senere tidspunkt.

Lavere lønn enn mastergrad-lærerne

– Hvordan vurderer du den utdannelsen du har mot den de som kommer etter deg på arbeidsmarkedet, vil ha?

– De vil jo koste mer å ha i drift. Jeg tror det vil være lettere for oss å få jobb.

– Men du vil da tjene mindre, har du tenkt på det?

– Det er litt surt at det utgjør et betydelig beløp gjennom karrièren, men det er ikke noe jeg har reflektert over.

– Tror du at en får en høyere anseelse med å ha en mastergrad?

– Ikke i kollegiet, men det er litt tidlig å si.

– Hva har vært best med studiet?

– Praksisperiodene har vært mest lærerike. Det har vært heftig å være i praksis, men det er i de periodene jeg har følt at jeg har valgt riktig.

– Er du godt rustet til å bli lærer etter fire år med studier?

– Jeg føler meg så rustet som jeg kan være, men en lærer jo hele livet. Jeg håper når jeg får meg jobb at de som er der selv husker hvordan det var å være nyutdannet, sier Holmlimo.