Nyutdannet lærer: Odin Bøhn Flatås.
Nyutdannet lærer: Odin Bøhn Flatås.

– Jeg mener fire år er nok

Odin Bøhn Flatås regner med å måtte ta en mastergrad en gang i framtiden, men han tror erfaring er det som virkelig teller.

Publisert Sist oppdatert

Han fikk jobb før han var ferdig: 22 år gammel og rett inn som kontaktlærer ved en ungdomsskole på Jessheim i Viken fylke. Han kaster seg ut i det, som han sier.

– Det hjelper ikke hvor mange år du har gått, det er når en kommer ut i jobb at en lærer. Jeg mener fire år er nok. Det er lærerne med erfaring og kunnskap som kan mest, uansett hvor lenge de har utdannet seg, sier Flatås.

Han er inne i siste innspurt på grunnskolelærerutdanningen 5.–10. på Nord Universitetets avdeling på Røstad på Levanger. Der kommer det om lag 100 nye grunnskolelærerstudenter hvert år.

– Det har vært et fantastisk miljø. Her kjenner en alle medstudentene og lærerne. Det har vært så trivelig å gå her, sier han.

Odin Bøhn Flatås er en av tre ferske lærere Utdanningsnytt har snakket med i reportasjen "Sistemann ut", om det siste kullet lærere med fireårig utdanning.

Hvert år fyller de nyutdannede grunnskolelærerne opp mot 2000 lærerstillinger, men nå kommer to år med tørke. Les hele saken her.

Koselig med eksamen

Han har ennå litt igjen før han kan avslutte studiet.

– Jeg har igjen noen eksamener i musikk, der er det flere deleksamener. Det pleier å være så koselig med dem. Jeg vet det kanskje høres litt rart ut, men vi pleier å ha en forestilling og høre på hverandre, klappe for hverandre og drikke kaffe. Helt topp, sier Flatås.

Som hovedinstrument har han piano, tidligere var det gitar.

– Og så må en synge. Men nå spiller vi inn eksamensoppgavene og sender det. Det er ikke så moro.

– Det har vært et fantastisk miljø. Her kjenner en alle medstudentene og lærerne. Det har vært så trivelig å gå her.

Odin Bøhn Flatås

I tillegg til musikk, har han matematikk og naturfag som undervisningsfag.

– Det er nok en litt uvanlig kombo, men en kan bruke musikken både i matematikk og naturfag. Tverrfaglighet er viktig, sier han.

Flatås har helt siden han begynte på studiet for fire år siden vikariert som lærer ved Levanger ungdomsskole. Han har også ekstrajobb som avløser.

– Jeg er odelsgutt. Men først skal jeg ut i verden, så får jeg se om jeg skal ta over gården en gang i fremtiden. Det virker litt skremmende, sier 22-åringen, som skal ha opplæringsansvaret for tenåringer fra høsten av.

På hybel som 15-åring

Når tanken på å bli lærer dukket opp, er han ikke helt sikker på. Begge foreldrene er lærere, far på skole og mor er styrer i barnehage.

– Det var ikke de som fikk meg på tanken, men en eller annen gang i løpet av ungdomsskolen bare visste jeg at jeg skulle bli lærer, forteller Flatås.

Da han skulle begynne på videregående skole, fristet musikklinja på Inderøy mest.

– Da måtte jeg flytte på hybel, så jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15 år, forteller mannen som har bursdag på høsten.

Han regner med at alle lærere i løpet av hans karrière kommer til å måtte ta en mastergrad.

– Det at alle heretter kommer til å ha en master, tror jeg er noe de som står utenfor skolen er opptatt av. I skolen er ikke det så viktig. En mastergrad får komme når det passer sånn. Jeg er veldig spent på hvordan det blir og håper jeg får en mentor, avslutter Odin Bøhn Flatås.