Lærer barnehagebarn å kode

Etter å ha høstet inspirasjon i fire land har barnehageenheten i Levanger laget et rom der de lærer bort koding, programmering og bruk av digitalt mikroskop, pluss mye mer.

Publisert

Kari Olafsen Aunet er enhetsleder for kommunale barnehager i Levanger i Trøndelag, og hun står selv for opplæringen.

– Det er fint å holde kontakt med praksisfeltet og fint for meg også å krype rundt på gulvet og vise frem de oppleggene jeg har lært gjennom et Erasmus-prosjekt jeg er med i, forteller hun.

Det toårige prosjektet, som startet i 2018, heter «Hypatia in Preschool». Ifølge Store Norske Leksikon var Hypatia en nyplatonsk filosof og Vestens først kjente kvinnelige matematiker og astronom.

I tillegg til gruppen fra Levanger deltok representanter fra Romania, Hellas, Tyrkia, Spania og Sverige. De har presentert hvert sitt opplegg.

– Jeg hadde en del forutanelser som jeg har kastet på bålet. Dette har vært veldig lærerikt og utviklende. De fra Hellas hadde et opplegg med koding, Romania et med skygge og lys, mens svenskene hadde et opplegg med gjenbruk, forteller Aunet.

Hun og tre eller fire til har vært med på besøkene til de andre deltakerne.

– Vi har selv vært vertskap med tett program i tre dager.

Les også: Kunstfagene i barnehagen har mange digitale muligheter

Miljøet stimulerer til læring

Til daglig sitter Kari Olafsen Aunet på kontoret i rådhuset, men cirka én gang i uka har hun små grupper med barnehagebarn på besøk, med ansatte.

– Da er det jeg som kjører opplegget, så kan de ansatte se på og lære nye ting de kan ta med hjem til barnehagen sin, forteller hun.

Aunet har fått gjort om et møterom på rådhuset til et eget veiledningsrom.

– Jeg erfarer at praktisk veiledning er mye mer virkningsfullt enn å sitte på kurs eller å skulle lese selv for så å endre praksis til kolleger, sier hun.

Bien er ferdig kodet, og Lucas, Thomas, Kari Olafsen Aunet, Andrea og Endre sjekker om den går dit de har planlagt. Siri Eggen Hov observerer i bakgrunnen.
Bien er ferdig kodet, og Lucas, Thomas, Kari Olafsen Aunet, Andrea og Endre sjekker om den går dit de har planlagt. Siri Eggen Hov observerer i bakgrunnen.

– Barnehageansatte strever med å komme fra for kompetanseheving. Da er det genialt å kunne ha med seg ei gruppe med barn og delta i praktisk workshop.

Hun søkte Handelens miljøfonds Plastposefond og fikk 60.000 kroner.

– De midlene bruker jeg til frikjøp og transport for dem som trenger det for å komme seg hit. Pluss noe utstyr og litteratur, sier Aunet.

– Jeg er livredd for å stoppe dem som er ekstra nysgjerrige og lærelystne.
Kari Olafsen Aunet

Hun har også satt ut kasser hos flere næringsdrivende i Levanger. I kassene putter de ting de ikke skal bruke lenger, ting som gjerne regnes som søppel.

Når kassene er fulle, henter Aunet dem.

Det kan være alt fra vinkorker fra en restaurant til glassbiter som har blitt til overs hos glassblåseren.

Les også: I denne barnehagen har de hatt en digital åpenbaring

Skattkammer

Fire femåringer fra Staup barnehage har ruslet ned til rådhuset sammen med Siri Eggen Hov.

– Jeg gleder meg skikkelig til dette, sier Hov.

Femåringene som drar av seg yttertøy og vintersko, er ivrige etter å komme inn i rommet. De kikker spent rundt i Hypatia-rommet, som bugner av fargerike ting langs alle veggene.

Etter en kort samlingsstund får ungene en innføring i koding. Ganske så lett får de etter en kort instruksjon programmert en elektronisk bie-figur til å gå dit de vil. Bien har knapper på hodet, og når barna trykker et gitt antall ganger på disse, tar bien like mange steg fremover. Ved å trykke på knappen på den siden de vil at den skal svinge, får de den til å snu seg den veien.

– Dere skal få låne med dere en hjem til barnehagen, lover Aunet, før hun går over til neste aktivitet.

Lucas spiller mengdespill med seg selv.
Lucas spiller mengdespill med seg selv.

Ungene får utdelt hver sin kurv og kan fylle på med ting de har lyst til å leke med. De plukker med seg plastkorker, hylser fra smellbongbonger, bruskorker og glassbiter.

Fra en rammemaker har Aunet fått rammer i ulike størrelser. Noen av disse legger hun ut på gulvet sammen med noen sykkeldekk.

Et par av ungene setter seg ned for å fylle rammene med ulike gjenstander. Én av dem er imidlertid mest opptatt av å lete etter skatter.

– Jeg har funnet mange diamanter, sier Thomas, og nå vil han finne flere.

Endre (5) lar seg fascinere av et mengdespill, og Aunet setter seg ned og spiller med ham.

Observasjon

Barnehageassistent Siri Eggen Hov tar bilder og følger interessert med: – Mye av det jeg ser her i dag, kommer jeg til å ta med meg tilbake til barnehagen og bruke der. Det er fint med litt nye opplegg, både for barna og oss som jobber der, sier hun.

Kari Olafsen Aunet er også opptatt av at en skal utfordre de barna som trenger mer utfordringer.

– Jeg er livredd for å stoppe dem som er ekstra nysgjerrige og lærelystne. Vi bør ha aktiviteter som favner bredt, forklarer Aunet.

Hun har hatt besøk fra andre kommuner og samarbeider nært med Nord Universitet og tilbyr også studenter å komme på arbeidsseminar.

– Vi driver ikke undervisning, men prøver for eksempel å lære barna om mengde, ved å vise. En bør undre seg mer sammen med barn, sier Kari Olafsen Aunet.