Amerikanske forskere konkluderer med at bare de flerspråklige elevene som har fått tospråklig undervisning av høy kvalitet i minst seks år, klarer å tette gapet opp til de enspråklige. Foto: Arkivfoto/Utdanning
Amerikanske forskere konkluderer med at bare de flerspråklige elevene som har fått tospråklig undervisning av høy kvalitet i minst seks år, klarer å tette gapet opp til de enspråklige. Foto: Arkivfoto/Utdanning

Amerikanske forskere anbefaler femti prosent morsmål i seks år

Tospråklig opplæring i seks år er minimum for at tospråklige elever skal komme på nivå med enspråklige.

Publisert

Det er konklusjonen til de amerikanske forskerne Wayne Thomas og Virginia Collier fra Georg Mason University i Virginia i USA.

Bak denne påstanden ligger blant anna sammenlikninger av 6,2 millioner skolekarakterer fra elever med ulik form for flerspråklig tilrettelegging.

De to forskerne slår fast at bare gruppa som har fått tospråklig undervisning av høy kvalitet i minst seks år, klarer å tette gapet opp til de enspråklige. Da har de fått halvparten av all undervisning i alle fag på førstespråket.

De minste barnehagebarna bør starte med å møte førstespråket 90 prosent av barnehagetida, for så å trappe gradvis opp.

Thomas og Collier meiner at det viktige er at barna kan tette avstanden opp til de enspråklige jamnaldringene. Tiltak som ikke gir god nok plass til morsmålet og som avsluttes for tidlig kan i beste fall bare halvere forspranget, ifølge Thomas og Collier.