I leken lærer barnet gjennom glede, sier Margret Olin etter å ha brukt et år i en barnehage. Snart kommer filmen. Foto: Kari Oliv Vedvik.
I leken lærer barnet gjennom glede, sier Margret Olin etter å ha brukt et år i en barnehage. Snart kommer filmen. Foto: Kari Oliv Vedvik.

Olin: Den frie leken er barnets næringskilde

Etter ti års planlegging og ett år i en barnehage er Margreth Olins dokumentarfilm om barnehage snart klar for kinoer over det ganske land.

Publisert

Dette er spalten Aktuelt navn fra Utdanning nr. 1 / 2017.
Denne gang har journalist Kari Oliv Vedvik snakket med filmskaper Margreth Olin.

 

Se trailer nederst på dene siden.

 

Du sluttet selv i barnehagen da du var fem år. Hvorfor?

Jeg følte meg ensom og savnet voksne jeg var nær. Jeg syntes det var skummelt der. Så en dag jeg falt av huska og fikk den i bakhodet, gikk jeg ut barnehageporten og ned til sentrum i Stranda. Jeg kjente hun som drev Grand Café, Emma. Jeg spurte om jeg kunne være hos henne mens foreldrene mine var på jobb. Slik ble jeg Strandas yngste kafédame.

 

Du har fulgt barna i en barnehage ett helt år. Hva er det viktigste budskapet i filmen?

At den frie leken er barnets næringskilde. I leken lærer barnet gjennom glede. Barnet skaper seg selv gjennom leken. Vi må ikke glemme dette. Barnet lever i en magisk verden, ikke en liksomverden, ikke en tulle-verden. Men en verden helt på alvor. Den må vi ivareta. Den er livsnødvendig for vår utvikling.

 

Etter å ha observert barnehagelivet, vil du si at barnehage er bra for barn?

Det som er bra for ett barn, trenger ikke være bra for ett annet. En god barnehage har respekt for og rommer det enkelte barnet. Barnehagen må bygges ut fra barnas behov. Det må være nok voksne på jobb, trygge relasjoner mellom voksne og barn, og mellom barna. Seksåringene burde vært i barnehage. I «Barndom» møter vi seksårsklubben. Da seksårsreformen ble innført, ble landets foreldre lovet at leken skulle følge seksåringene inn i skolen. Slik gikk det ikke. Nå trykkes det på for å innføre skolen i barnehagen. Derfor er denne filmen viktig.

 

Hvilken kjent person ville du hatt som lærer?

Jeg klarer ikke å velge én, men jeg ville satt pris på sir David Attenborough, Steve Jobs, Werner Herzog og Bertha von Suttner.

 

Du får holde en undervisningstime for den norske befolkning. Hva handler timen om?

Akkurat nå ville jeg vist «Barndom». Det er en film som tar deg inn i barnets verden. Se hva barnet ditt gjør, når du ikke er der. Kan vi lære av barnets frilek? Jeg tror det! Jeg håper filmen kan inspirere flere til å jobbe med og for barn.

 

Hva liker du best med deg selv?

At jeg har lett for å le. 

 

Hva er din favorittbok?

Det finnes en verden av gode bøker med potensial til å endre våre tanker om oss selv og livet. Jeg leste «To Søstre» av Åsne Seierstad i jula. Hun er en sjeldent begavet forteller, og det er en fantastisk og viktig bok. 

 

Hva gjør du for å få utløp for frustrasjon?

Tar en drink med en god venn og jobber mer. Jobb er vel mitt botemiddel for det meste. Men mellom oss – jeg begynte på magedans i høst, for å bli kvitt stress i kroppen. Herlig. Jeg elsker det. 

 

Hvem er din favorittpolitiker?

Jeg har ikke et slikt forhold til politikere at jeg har favoritter. Men spør du meg om vi har kloke politikere, er svaret ja. Hadia Tajik er én av dem.

 

Hva er ditt bidrag i kampen for å redde verden?

Ømhet for menneskeverdet. Å stå i en tradisjon av dokumentarister hvis inngang til mennesker, livet og historiefortelling er ømhet for det enkelte menneskets verd. Uansett hvem han eller hun er eller hva de har gjort.