Ill.foto: iStock
Vaksenopplæringa – 3500 lærarar på billigsal
Debatt: Vi treng ein person i sentralstyret med solid bakgrunn i vaksenopplæringa.
Det er
ikkje lenge til landsmøtet til Utdanningsforbundet, der grunnsteinane skal
leggast for fire år med viktig arbeid, til det beste for alle lærarane i
landet. Medlemsgruppene er mange; barnehage, grunnskule, vidaregåande/fagskule,
Fagleg-administrativt støttesystem (FAS) og Universitets- og høgskulesektoren
(UH). Om vi skal vere ærlege, er det slik at til større gruppene er, til meir
merksemd får dei, utfordringane som ein slit med i dei mindre medlemsgruppene,
blir ofte vald vekk under forhandlingane med arbeidsgjevar, og i møtekvardagen
er ein som regel sist på alle sakslister. Om ein då er med i det heile teke.
Ei av dei
ignorerte gruppene i den store lærarflokken er vi som underviser i vaksenopplæringa,
og eg er ikkje trygg på at denne gruppa vert stelt med av eigen organisasjon i
dei kommande åra. Vi er om lag 3500 medlemmar som på sett og vis fell mellom
fleire stolar, kanskje av di vi er å finne i ulike medlemsgrupper og i ulike
delar av utdanningssektoren.
Vaksenopplæringa
utdannar både med utgangspunkt i integreringslov og opplæringslov, og har
følgjeleg både kommunal og fylkeskommunal arbeidsgjevar. I tillegg har vi
private tilbydarar av vaksenopplæring. Vi utdannar minoritetsspråklege,
norskspråklege og innsette i fengsel. Felles for elevgruppa vår er at dei fell
utanfor hovudstraumen av norskfødde som fullfører utdanning på normert tid.
Både for samfunnsrekneskapen og den individuelle livskvalitet gjer
vaksenopplæringa ein positiv forskjell som diverre ikkje blir sett like god
pris på som anna opplæring.
Vi treng nokon som går i front
I og med
at vi er ein samansett gjeng av lærarar som utdannar ein samansett gjeng av
vaksne, i moglege og umoglege livssituasjonar, er det ekstra naudsynt at vi har
nokon som går i front for oss. Både internt i eigen organisasjon, og utad, som
Utdanningsforbundets vaksenopplæringsperson i møte med politikarane og media.
Dette har
vi hatt i den perioden som no nesten er over, vi har hatt ein eigen person i
sentralstyret med solid bakgrunn i
vaksenopplæringa, Bente Haug frå Mo i Rana har gjort ein formidabel innsats for
oss. Det har i denne perioden vorte stifta eit nasjonalt nettverk for
vaksenopplæringa, som har fungert som ei ekstra kontaktflate for sentralstyret
til ein del av grasrota som ein sjeldan høyrer om. Gode takter!
Eg hadde difor
nesten gått ut frå at valkomiteen klarte å finne ein ny person med bakgrunn i
vaksenopplæringa når dei no har utarbeidd framlegg til nytt sentralstyre, men
nei. Eg har berre godt å seie om kandidatane som er blinka ut og er djerve nok
til å stille opp for sine respektive medlemsgrupper, men det manglande
mellomleddet til vaksenopplæringa er tungt å takle.
At eit tilfeldig
medlem i sentralstyret får som ei av sine mange oppgåver å stelle med
vaksenopplæringa er ikkje det same som å ha ein person som kjenner feltet
gjennom eigen praksis. Ikkje er det sikkert at det blir det ein gong.
Landsmøtet
bør ta denne problemstillinga alvorleg og ikkje berre stole på at «det går seg
til» i løpet av ny periode. Vi treng ein person i sentralstyret med fullt
frikjøp, som kan stelle med alle dei ulike problemstillingane som er spesielle
for vaksenopplæringa. Det har vore ein stor mangel for vaksenopplæring (og UH)
at Utdanningsforbundet ikkje har teke seg råd til å frikjøpe ein person for
fullt arbeid. Å ta ansvaret for ei heterogen medlemsgruppe på mindre enn hundre
prosent frikjøp er absurd.
Frikjøp av tillitsvalde er naudsynt
Utdanningsforbundet
har eit sekretariat på 260 tilsette, men ein kan altso ikkje frikjøpe
tillitsvalde til viktige funksjonar? Dette er heilt kokkelimonke, og eg vonar at
landsmøtet ser og anerkjenner denne mangelen på fornuft, og sender kloke signal
til nytt sentralstyre om dette.
Vaksenopplæringa
vart i stort monn ignorert i revidert opplæringslov, og livet går vidare utan
at rammene for undervisingspersonale i vaksenopplæringa har blitt styrka ein
tøddel. I 2006 forsvann eit fornuftig kveldstillegg for lærarane i
vaksenopplæringa på 30 prosent, og vart erstatta med småpengar. Frå 30 prosent kveldstillegg
til 28 kroner timen er som total nedsmelting å rekne.
Om ein
samanliknar med ein nærliggande sektor der mange arbeider kveld, som
sjukepleiarar og vernepleiarar, har dei det minimum det doble av det lærarane i
vaksenopplæringa har: 28 prosent av timelønn
eller minimum 56 kroner ekstra pr time. Vi har i snitt mykje meir utdanning enn ein
sjukepleiar, men arbeidstida vår når det vert skymt ute, er mykje dårlegare
prisa.
Oslo har
klart å overtyde arbeidsgjevar om å halde på dette opphavlege kveldstillegget,
men det er eitt unntak i en jungel av reglar, der regel nummer ein er at
lærarane i vaksenopplæringa får stille seg langt bak i køa, utan utsikter til å
rykke fram.
I tillegg
manglar vi sentrale føringar for kontaktlærar og kontaktlærartillegg i
vaksenopplæringa, slik at det er opp til lokal arbeidsgjevar om ein vil vere
fornuftig eller ikkje. Min eigen arbeidsgjevar har ei ordning som ikkje er
heilt borte vekk, der vert ein kalla «gruppelærar», og får ein viss del av
stillinga si avsett til denne funksjonen. I praksis gjev dette ikkje utslag på
lønnsslippen, samanlikna med å vere berre faglærar utan gruppelæraransvar. Vi
tener dermed 25-30.000 mindre enn våre kollegaer i ordinær skule med
kontaktlæraransvar.
Moglege livbøyer
Kanskje
det finnast livbøyer for vaksenopplæringa. Om det vert Geir Røssvoll som vert
leiar for oss, kjem han frå eit fylkeslag med godt medvit om manglane i
vaksenopplæringa.
Om Terje
Vilno vert nestleiar, kjem han med forhandlingsbakgrunn frå Oslo, der dei målt
i kroner og øre har klart å halde i hevd respekten for dei kveldsarbeidande i
vaksenopplæringa.
Vi
manglar berre ein person som har begge føtene sine i vaksenopplæringsfeltet og
kan sørge for kontinuitet, samanheng og framdrift for arbeidet for
vaksenopplæringa. Vi har hatt ein slik person i fire år, og vi skulle gjerne
hatt det i minst fire år til. Ikkje rykk årevis tilbake no. Kanskje landsmøtet
klarer det valkomiteen ikkje fekk til, men vi veit jo av erfaring at slik
valkomitear tenker seg røynda, slik blir det som regel. Det er frykteleg synd for
vaksenopplæringa, som hadde fortent betre.