Språktrening blir gøy med monstermating

Bruk bilder eller gjenstander ut fra barnas behov. Hvis barna skal øve på uttale av bestemte språklyder, for eksempel K-lyd eller R-lyd, bruker du bilder med det. Hvis de øver på farger, bruk gjenstander eller bilder med ulike farger.

Publisert

Hilde Bjarkøy kan få hundrevis av tilbakemeldinger på språktipsene hun deler på bloggen sin, Språkhjertet. På gode dager har bloggen over tusen visninger.

Denne reportasjen leser du også i Utdanning nr.5/2018

– Jeg begynte å blogge fordi jeg savnet et sted hvor pedagoger kan dele ideer og tips med hverandre. Det er ikke alltid lett å komme på nye og motiverende aktiviteter. Da er det fint å kunne dele ideer, slik at man ikke trenger å finne på alt selv, sier Bjarkøy.

Hun er utdannet barnehagelærer med videre-utdanning i spesialpedagogikk og jobber som støttepedagog i Larvik kommune. Her reiser hun rundt til barnehagene og hjelper barn med behov for språktrening.

– Jeg jobber med barn som strever litt ekstra med språk. Da er det viktig å gi dem oppgaver som er tilpasset deres nivå og som er motiverende, sier Bjarkøy.

– Mottoet er at språktrening er gøy. Hun håper bloggen kan være en idébank for pedagoger som ønsker tips om språkutvikling og språkaktiviteter.

– Det som er gøy, vil barna gjøre mer av. Da blir de motiverte, og lærer bedre. Motivasjon er viktig for læring. Derfor forsøker jeg stadig å finne nye og morsomme språkaktiviteter. Det er viktig å bruke varierte oppgaver, ellers blir det kjedelig, sier Bjarkøy.

 

 

Kreativ med esker

Hun liker godt å bruke bokser og esker av ulike slag. Det var også utgangspunktet for bokstavmonsteret, et tips som ga flere hundre tilbakemeldinger da hun delte det på bloggen og Facebook. Både skole- og barnehagelærere tar kontakt for å høre mer om hvordan de kan bruke monsteret. Bjarkøy tar bilder underveis når hun lager ting og tar leseren gjennom prosessen steg for steg.

– Mye er veldig enkelt å lage. Ofte er det bare en eske, lim og papir som trengs, sier hun.

Bokstavmonsteret bruker hun hyppig selv. Enkelt sagt handler det om å la barna få mate monsteret med forskjellige ting, for eksempel bokstaver.

– Det fine med bokstavmonsteret er at du kan variere hva du bruker det til. I utgangspunktet lagde jeg det som en motiverende aktivitet for å jobbe med bokstavlyder. Så fant jeg ut at det kan brukes til mye mer, som farger, tall, uttalelyder, rim – det er bare å være kreativ, sier Bjarkøy.

 

Spiser traktor og truser

Barna synes det er gøy å putte all verdens rare ting i munnen på monsteret. Det kan være leketraktorer og biler, eller bilder av sko og truser, hvis klær er temaet de jobber med.

– Monsteret er spennende fordi det har skarpe tenner. Og så er det gøy å snakke om alt det rare den spiser. Det er selvsagt artig at monsteret spiser traktorer og truser, sier Bjarkøy.

Dessuten kan hun lage monsteret i mange varianter.

– Jeg har laget hai for eksempel, og til jul mater vi julenissen, sier hun og ler.

 

 

Slik gjør du det 

Dette trenger du:

  • En tom pappeske
  • en eggekartong
  • teip/lim
  • hvite, røde og gule ark (eller andre farger).

 

Monsteret kan brukes med enkeltbarn, i grupper/språkgrupper, eller i samlingsstund.

Eldre barn kan få være med på å lage monsteret; klippe til esker, lage tenner og dekorere.

Bruk bilder eller gjenstander ut fra barnas behov. Hvis barna skal øve på uttale av bestemte språklyder, for eksempel K-lyd eller R-lyd, bruker du bilder med det. Hvis de øver på farger, bruk gjenstander eller bilder med ulike farger.

Legg forskjellige bilder eller gjenstander foran monsteret. Kan du mate monsteret med noe som begynner på A? Monsteret vil ha en skje, kan du putte skjeen i munnen på monsteret? Monsteret liker rød farge, kan du finne noe som er rødt?

 

Barna kan øve på forskjellige ting, for eksempel:

  • bokstaver/bokstavlyder
  • rimord
  • førstelyder i ord
  • ord innen ulike kategorier som klær, mat, dyr, leker, transport osv.
  • tall/mengder
  • beskrive ord/bilder av ord
  • former, for eksempel trekant, sirkel, firkant
  • farger
  • uttale av ord/lyder
  • språkforståelse

 

Lag aktuelle «monstre»: julenisse, påskehare, snømann. Bruk fantasien.

På bloggen sprakhjertet.com kan du lese om pedagogisk bruk av fluesmekker og flere andre tips fra Hilde Bjarkøy.

 

 

Powered by Labrador CMS