Sikrer yrkesfag-elevene praktisk undervisning

Hårklipp på video, mekk på motor og kartlegging av elanlegget hjemme. Ved Strømmen videregående har lærerne funnet måter å gi elevene praktisk undervisning.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg fikk litt panikk da skolen stengte. Men takket være min kollega Anita Nicolaisen, fikk vi sendt med elevene hårruller, sakser, kammer og øvelseshode hjem, forteller Silje Johnsen, lærer på Vg2 frisør ved Strømmen videregående i Lillestrøm.

Den 12. mars ble alle barnehager og skoler i Norge stengt, som et tiltak mot korona-pandemien. Nå er det besluttet at skolene vil forbli stengt til over påske.

For Strømmen videregående, som har mange yrkesfaglige utdanningsprogram, byr stengte klasserom på ekstra utfordringer. Deres elever står i fare for å gå glipp av mye praktisk undervisning. Men lærene har funnet sine løsninger i en digital hverdag.

Et eksempel på hvordan undervisningen foregår digitalt.
Et eksempel på hvordan undervisningen foregår digitalt.

Johnsen og hennes kolleger på frisørlinja sørger for at elevene kan klippe og style hjemmefra i stedet.

– Vi har felles videomøter, ser på instruksjonsvideoer på Pivot Point og veileder dem mens de forsøker å få til frisyrene på sine øvelseshoder, forklarer Johnsen.

– Det er ikke alt vi kan øve på over video selvsagt, men alternativet hadde vært bare teori. Da hadde de gått glipp av mye viktig praktisk øvelse.

Fagfolk og pedagoger

Rektor ved skole Geir Lindblad har flere gode eksempler på hva lærerne har funnet på. Elever mekker på egne motorer hjemme, og får veiledning over video. Og på elektrofag har de fått i oppgave å kartlegge det elektriske anlegget hjemme.

Han skryter av det lærerne har fått til.

Rektor Geir Lindblad.
Rektor Geir Lindblad.

– Vi har mange ansatte med fag- og svennebrev i bunn. Det tror jeg vi nyter godt av nå. De har en veldig praktisk tilnærming til faget og omsetter det til hverdagen, sier han.

– I disse tider gjelder det å være både en gode fagarbeider og pedagog.

Og så fikk en del av lærerne en aldri så liten tyvstart på planleggingen også.

– Vi skulle ha et annet stort kurs den 11. mars, men det ble avlyst da det kom regler for hvor mange som kunne være samlet. Da ante jeg hva som ventet oss, og ba lærerne heller bruke tiden på å tenke gjennom hvordan vi kunne samarbeide og undervise på digitale plattformer.

Tilpassede løp

De største utfordringene de har nå, sier han, er knyttet til oppfølgingen av enkeltelever.

– Vi fører ikke fravær nå, men kontaktlærerne skal ha kontakt med alle elever en gang hver dag. Om lag tjue av våre elever ser vi at vi sliter med å opprettholde kontakten med, sier han.

– Det er ikke så mange, men det er dramatisk for dem det gjelder. Og vi jobber med hvordan vi kan nå dem.

Hos elever som har slitt med sosial angst eller skolevegring ser han derimot det motsatte.

– De har blomstret opp nå og deltar som aldri før, forteller Lindblad.

– Vil det påvirke hvordan dere vil jobbe når skolehverdagen er tilbake til normalen igjen?

– Absolutt. Vi ser hvilke muligheter som ligger i bruken av digitale verktøy og ved å utnytte det tror jeg vi kan bli mye flinkere til å lage løp tilpasset den enkelte elev i fremtiden.

Tidligere har helseminister Bent Høie uttalt at de vurderte å la de eldste elevene vende tilbake til skolen først, men onsdag ble det klart at kunnskapsdepartementet avlyser skriftlig eksamen for elevene i videregående skole, og for tiendeklassingene i grunnskolen.

Hvilken løsning de lander på for lærlinger er enda ikke avklart. Men Lindblad kan ikke se at det kan være noen annen løsning enn å avlyse også de eksamenene.

– Elever hos oss skal egentlig ha en muntlig praktisk eksamen. Men jeg kan ikke se hvordan det skal la seg gjennomføre. Jeg mener de heller må støtte seg til standpunktkarakterene også for disse elevene, sier han.

Viktig med støvsuging

Lærer Silje Johnsen.
Lærer Silje Johnsen.

I frisør-klassen slipper de tenke på eksamen i år. Og så langt melder elevene om at de er fornøyde med den nye skolehverdagen. Johnsen skryter av dem også, som gjør sitt for at den alternative undervisningen skal fungere.

– De har videomøter uten oss lærere også, der de prater og hjelper hverandre. Det håper jeg de tar med seg litt av tilbake til klasserommet også, sier hun.

– Og så krysser jeg fingrene for at de er flinke til å støvsuge etter seg. Så vi kan fortsette på denne måten så lenge vi må.