Ved å flytte undervisningen utendørs minst en gang i uken, lærer elevene bedre og lærerne sier de får økt arbeidsglede. Bildet er tatt ved ved Bjørnevatn skole i Sør-Varanger kommune og har ikke noe med forskningen i artikkelen å gjøre. Foto: Therese Hagfors

Et par timer med undervisning utendørs hver uke øker arbeidsgleden

En undersøkelse avslører at så lite som én time med undervisning utendørs hver uke, har enormt mye å si for at elever har det bedre - og for at lærere skal få økt arbeidsglede.

Publisert

Det er forskere ved Swansea University som står bak undersøkelsen der de har hatt både én til én-intervjuer og fokusgrupper. De har snakket med elever og lærere ved tre skoler i Wales som har tatt i bruk et program som har som mål at undervisningen skal foregå utendørs minst en gang i uken.

Studien ble gjort før programmet ble tatt i bruk og mens det pågikk.

Lærerne og elevene rapporterte om en rekke fordeler med utendørs læring som i grove trekk er bedre helse og velvære, og at elevene blir mer engasjert.

– Elevene svarer at de i større grad kjenner på friheten ved å være ute. De sier de klarer å uttrykke seg bedre og liker å kunne bevege seg fritt. Et annet spennende resultat er at de ser mye mer positivt på selve undervisningen. Flere sier også at de føler seg bedre, og at de husker bedre. Lærerne sier at de klarte å engasjere flere elever, sier Emily Marchant, en av forskerne bak studien.

Fordelene for elevene er kanskje kjent fra før, men hva denne formen for undervisning gjør med lærerne, er nytt.

– I begynnelsen var noen lærere skeptiske til å flytte undervisningen utendørs. Men når de først kom i gang var tilbakemeldingene tydelige: økt arbeidsglede og de følte seg bedre. Dette er et viktig funn med tanke på bekymringene om økende lærerflukt i Storbritannia, sier Marchant, ifølge sciencedaily.com.

Skolene som deltok i studien har fortsatt med utendørs undervisning.

Powered by Labrador CMS