Stortingsvalg 2025

Tidligere kunnskapsminister Guri Melby trives godt på skolestolen.

– Lærerne må få mer tid til å være kontaktlærer

Lærerne har fått flere oppgaver, men de har ikke fått mer tid til å utføre dem. Det vil Venstre-leder Guri Melby gjøre noe med. 

Publisert Sist oppdatert

– Hvis jeg skal peke på ett tiltak som er viktig, så er det å øke kontaktlærer-timetallet, altså den tida lærere har til å være kontaktlærer, sier tidligere kunnskapsminister og leder for Venstre, Guri Melby. 

I podkasten «Har du fasiten, Guri?» snakker Melby om det som fungerer i norske skoler og barnehager, og det som ikke gjør det. For høyt tidspress er et eksempel på det siste. 

Episoden kan du spille av nederst i saken.

– Lærere opplever at de har fått en økende mengde med oppgaver, men de har ikke fått noe mer tid til å utføre dem. Vi prøver å kompensere med at andre faggrupper skal inn og avlaste, men læreren opplever ofte at det er de som blir sittende med jobben likevel, sier Melby. 

Hennes og Venstres løsning er altså mer tid til kontaktlærerjobben.  

– Det viktigste er å frigjøre mer tid for læreren til å følge opp de elevene som læreren har hovedansvar for, sier hun. 

Melby mener at dersom læreren får mer tid til å være kontaktlærer, vil det hjelpe spesielt én gruppe. 

– Det jeg har mest vondt av, både som mor, lærer og politiker, er at vi ikke er gode nok på de unge som har det dårligste utgangspunktet. Og det er jo de som trenger oss aller mest, sier Melby. 

– Vi vet at mange unge som kommer fra ressurssterke hjem og som ikke har noen spesielle faglige utfordringer, trives godt på skolen og klarer seg fint i livet. Men de som virkelig trenger mye oppfølging, de har ikke lærerne nok tid til. 

Melby tenker spesielt på de elevene som ikke har krav på eller behov for spesialpedagogisk hjelp, men som trenger mer oppfølging. 

– De har kanskje ikke  en diagnose som gir rett til spesialpedagogisk hjelp, og da får de ikke den oppfølgingen de trenger, sier Melby. 

Sparker begge veier

Guri Melbys politiske karriere startet i kommunestyret i det som før het Orkdal kommune. Deretter satt hun fire år i Trondheim bystyre. Hun har sittet i Venstres landsstyre og sentralstyre, og da Venstre gikk inn i regjeringen Solberg i 2018, tok Melby over som stortingsrepresentant for statsråd Trine Skei Grande. 

To år senere var det hun som gikk inn i statsrådrollen. I halvannet år satt hun som kunnskapsminister i Erna Solbergs regjering. 

Ved dette valget har Venstre uttalt at de nok en gang vil stille seg bak Erna Solberg som statsminister. Men de vender tommelen ned for Frps Sylvi Listhaug i den rollen. 

Men Melby er visst heller ikke imponert over nåværende kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap). I et debattinnlegg på Utdanningsnytt ba hun både Kari og Sylvi om å sette seg på skolebenken igjen. 

– Vi trenger en skoledebatt som handler om det som faktisk gir resultater. Ikke tabloide utspill. Ikke symbolsaker. Men reell satsing på fagfolkene som står i klasserommet hver dag. Det norsk skole trenger, er en politisk ledelse som tenker nytt og som prioriterer det viktigste, skrev Melby. 

– For dårlig bemanning

I podkasten  «Har du fasiten, Guri?» adresserer Melby også utfordringene i norske barnehager. 

Hun er opptatt av å bevare frileken, og berømmer barnehagene for å gi rom til akkurat det. Men hun vil gjerne løfte kvaliteten i barnehagene enda et hakk: 

– Det er store kvalitetsforskjeller mellom barnehagene. Og bemanningen er for dårlig. Ungene våre, og de ansatte, fortjener bedre, sier hun. 

Hør episoden her: 

Og her er resten av de publiserte episodene: