– Jeg er tydelig når det gjelder retning, men jeg praktiserer tillitsbasert ledelse, sier Kari Andreassen, den nye direktøren for Utdanningsetaten i Oslo. Foto: Oslo kommune
– Jeg er tydelig når det gjelder retning, men jeg praktiserer tillitsbasert ledelse, sier Kari Andreassen, den nye direktøren for Utdanningsetaten i Oslo. Foto: Oslo kommune

Den nye direktøren for Utdanningsetaten i Oslo går for tillitsbasert ledelse

Den nye direktøren for Utdanningsetaten i Oslo liker at folk sier ifra, men de bør også komme med forslag til løsning, ikke bare klage.

Publisert

Ble du spurt om å ta jobben som direktør for Utdanningsetaten i Oslo, og hvorfor takket du ja?

Dette er spalten Aktuelt navn fra Utdanning nr. 14/2018. Journalist Kari Oliv Vedvik har snakket med Kari Andreassen, som tiltrer som ny direktør for Utdanningsetaten i Oslo etter at Astrid Søgnen forlot stillingen.

Ja, jeg ble spurt. Jeg takket ja fordi jeg gjerne vil lede det viktige arbeidet med å bedre barns og unges oppvekstvilkår, og fordi jeg ikke redd for utfordrende oppgaver. Med mange meget dyktige medarbeiderne i etaten har jeg en grunnleggende tro på at vi skal få til dette på en god måte. Jeg har allerede møtt noen av dem som jobber der.

 

I enkelte nettaviser står det at du er kjent for å rydde opp. Stemmer det?

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen. Jeg liker utfordringer og har tro på at jeg sammen med andre kan få til forbedringer. Jeg er tydelig når det gjelder retning, men jeg praktiserer tillitsbasert ledelse.

 

Hvordan er du som leder? Jeg er ingen beinhard leder, men en som liker å skape ro og finne løsninger.

 

I første omgang skal du ha stillingen i seks måneder. Hvis du blir oppfordret til det, søker du jobben permanent?

Det vet jeg ikke. Jeg forholder meg til at dette er et halvårig engasjement.

 

Hvordan likte du deg på skolen?

Veldig godt. Matematikk var yndlingsfaget mitt. Det var trygt og godt på skolen. Lærer Kari Bratli var med på å gjøre skoledagene fine på barneskolen. Hun var varm, nær og streng, i den rekkefølgen. Jeg var en engasjert elev som gjerne gikk til rektor og sa ifra hvis det var noe jeg var uenig i eller ville ha endret. Jeg liker folk som sier ifra, men de bør komme med en løsning, ikke bare klage.

 

Du får holde en undervisningstime for det norske folk. Hva handler den om?

Da ville jeg holdt en utetime, med matematikk og fysisk trening, med samarbeid og toleranse i fokus.

 

Hvilken kjent person ville du hatt som lærer?

Med fare for å virke useriøs, velger jeg meg komikeren Truls Svendsen. En prosjektuke med han ville vært topp. Vi trenger enda mer humor, også i skolen.

 

Hva liker du best med deg selv?

Det beste komplimentet jeg har fått, er at jeg er flink til å møte alle mennesker likt. Det at jeg er nær og tydelig, er noe jeg liker med meg selv. Jeg tror det beste om alle. Det er også en egenskap jeg liker, selv om det enkelte ganger er vel naivt.

 

Er det noen du ville ha gitt straffelekse?

Nei. Jeg har ikke tro på at straff styrker læring eller endrer negativ adferd.

 

Hva gjør du for å få utløp for frustrasjon?

Da gjør jeg noe helt annet, for eksempel spiller kort med familien eller ser en film og spiser smågodt.

 

Hvilke handlinger må du gjøre?

Jeg må lese lokalavisa Glåmdalen hver dag. Og så må jeg ringe sønnen min fra toget på vei til jobb, klokka 7:30 hver morgen for å forsikre meg om at han har stått opp.

 

Hva er ditt bidrag til å redde verden?

Jeg engasjerer meg i den oppvoksende slekt, både privat i fritiden på Kongsvinger og profesjonelt på jobb. Å bakke opp og gi de unge så gode muligheter som mulig, enten det er i idrettslaget eller på skolen, er mitt viktigste bidrag.