Det er friminutt på Trømborg skole, og leken er i full sving. I dag trenger ingen å sitte på vennebenken. Foto: Tom-Egil Jensen
Det er friminutt på Trømborg skole, og leken er i full sving. I dag trenger ingen å sitte på vennebenken. Foto: Tom-Egil Jensen

Skole laget vennskapsbenk med hjelp fra innsatte i Østfold fengsel

Den nye benken på Trømborg skole ble et symbol på kontakt som strekker seg langt utenfor skolegården.

  • Dette er spalten Mitt tips som også er publisert i Utdanning nr. 2/2017
    Denne gang har journalist Hanne Selboe Karagülle snakket med Laila Kjelsnes Studsrud - rektor ved Trømborg skole.
    Hun forteller om samarbeidet med Østfold fengsel om å skaffe en vennskapsbenk i skolegården.

 

Denne saken kan du også lese digitalt i Utdanning nr.2/2017 her

– Da jeg begynte som rektor i mai, hadde skolen nettopp hatt en elevundersøkelse. De fleste var fornøyde, men det kom fram at noen ofte følte seg litt alene, sier Laila Kjelsnes Studsrud, rektor ved Trømborg skole i Eidsberg i Østfold.

Løsningen kom fra elevrådet. De foreslo at skolen kunne få en vennebenk. Flere skoler har valgt å sette opp en slik benk i skolegården. Formålet er at de som ikke har noen å leke med i friminuttene, kan sette seg på benken, slik at de andre elevene kan se hvem som ikke har noen å leke med, og få dem med.

– Er det ikke fare for at de barna som er alene, vil synes det er flaut å sette seg på vennebenken?

– Jo, og det er derfor det er veldig viktig å snakke om den med elevene i forkant. Det kan jo både være positivt og negativt at det blir så synlig hvem som ikke har noen å leke med.

Hun legger til at hun ville vært mer skeptisk til å innføre en vennebenk på en større skole.

– Det er viktig med tett oppfølging av hver enkelt elev og gode gjennomganger av hvordan man skal bruke vennebenken. Vi har bare 150 elever på denne skolen og veldig god oversikt over hva som skjer. Det kan godt hende det hadde fungert på større skoler også, men det er veldig viktig å veilede elevene ordentlig, slik at den ikke blir brukt feil, sier Laila Kjelsnes Studsrud.

 

Fengselsverksted

Da det ble bestemt at skolen skulle få vennebenk, ville ikke rektor Laila Kjelsnes Studsrud bestille en vanlig benk fra et byggefirma.

– Jeg ville gjøre litt mer ut av prosjektet, slik at formålet med vennebenken kom enda tydeligere fram. Jeg visste at avdeling Trøgstad i Østfold fengsel har et snekkerverksted, så jeg tok kontakt med dem. Mange innsatte har også følt på det å være alene, så jeg tror de satte pris på å kunne hjelpe til, sier hun.

Sammen planla de hvordan benken skulle se ut. Det var viktig for både skoleledelsen og de som laget benken at den skulle symbolisere vennskap og samhold, også når det kom til utformingen.

– Vi ble enige om at vennebenken skulle være rund, slik at det ble mer sosialt, sier verksbetjent Arne Ingar Strand ved Østfold fengsel.

Femte, sjette og sjuende klasse ble dessuten bedt om å tegne et motiv som skulle symbolisere vennskap. Dette skulle bli malt på asfalten under benken. Elevrådet valgte ut de fem beste tegningene, som ble sendt til fengselet, slik at de innsatte kunne stemme over hvilken de syntes var finest.

 

Stemte frem vinneren

Ikke lenge etter fikk Laila Kjelsnes Studsrud en e-post:

«God dag. Dette var en annerledes, interessant, engasjerende og morsom oppgave for de innsatte å stemme frem vinneren av konkurransen. Det ble flest stemmer til «Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre med deg»-tegningen. MVH Verksbetjent Lislerud og de innsatte i verksted sør.»

Motivet som vant, var tegnet av sjetteklassingen Hedda Glørud Johansen. Hun synes det er gøy å bli valgt ut som vinneren.

– Når jeg tegnet, tenkte jeg på at det skulle være enkelt å male på bakken, og at det skulle handle om vennskap, sier hun til Utdanning.

Rektor tror de innsatte ved avdeling Trøgstad også syntes det var morsomt å stemme fram vinnermotivet.

– Jeg tror de innsatte satte pris på at de indirekte fikk være med på å påvirke norsk skoledag. Da vi planla vennebenken, hadde jeg mange samtaler med de ansatte i fengselet om hvordan de var viktig for dem å bidra, og at de tenkte mye på elevene som ikke har noen å leke med, sier hun.

– Vi synes vennebenken er et veldig godt tilbud for barna, spesielt de som føler seg alene, sier Arne Ingar Strand.

– Vi ser jo at folk blir mobbet både på skolen og ellers i samfunnet, og synes dette er et godt tiltak for å forhindre dette, fortsetter han.

 

Stor oppmerksomhet

10. oktober i fjor arrangerte skolen en høytidelig avduking, hvor både ansatte ved fengselet og skolens elever og lærere var til stede.

– Det var veldig stas. Rema 1000 sponset oss med boller, og elevene syntes det var veldig spennende at NRK Østfold var der, og at de fikk komme på TV, sier Laila Kjelsnes Studsrud.

Da vennebenken sto flunkende ny i skolegården, syntes mange elever at det var spennende å sette seg ned der, ifølge rektoren.

– Det var mange som ikke hadde så stort behov for vennebenken, som synes det var morsomt å sette seg der for å se responsen. Derfor måtte vi  gi dem nok en innføring i hvordan den skal bli brukt. Men det var jo noe positivt i det også, at de som er populære og tøffe, også tør å sette seg der, sier Kjelsnes Studsrud.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Mest et symbol

Ifølge Kjelsnes Studsrud blir vennebenken nesten ikke brukt lenger til sitt opprinnelige formål. Med en gang noen av barna begynner å bevege seg mot benken, blir de tatt tak i av de andre barna. Elevrådet er enige. Den blir for det meste brukt som en vanlig benk nå, sier elevrådsmedlem Mons Slevigen.

Kjelsnes Studsrud sier det var det de håpet skulle skje:

– Barna må lære seg å se at noen kan være ensomme. I den virkelige verden er det ingen som kommer og forteller deg hvem du skal være med. Det er viktig at barna selv tar et bevisst valg. Da kan vennebenken være et hjelpemiddel, noe som har vært målet vårt hele veien. Slik blir vennebenken egentlig bare en påminnelse på at man må være oppmerksom på dem som er ensomme.