Barnehage
Skole
Fagartikler
Debatt
Bladene våre
Annonser hos oss
Abonnement
Stillinger
Nyhetsbrev
Kontakt oss
Annonse
Ansvarlig redaktør Tore Brøyn,
torbro@udf.no
− Kanskje han trenger en venn?
Utvikling av empati i møte med trollet i fortellingen
Hospitering – en krasjlanding i praksisfeltet
Leiingspraksis i vidaregåande skule − om å leie kunnskapsutvikling i kollegiet
Tegn abonnement
Arkiv tidligere utgaver
Skrive i Bedre Skole
Familiekoordinator – som en edderkopp i nettverket
Skolens ansvar når barn har dårlige levekår
Olga Dysthe − 4 punkt om pedagogikk og dialog
Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling − tre viktige utfordringer
Temaet funksjonsnedsettelser blir oversett av lærebokforfatterne
Hjelp, forskerne kommer!
Randomisert kontrollert studie i småskolen
Medforskning i lærerutdanningen
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisninga
Kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd
Faglederrolla:
et bindeledd for løse koplinger
Lekende tilnærming til skriving og lesing
Egenvurdering – på godt og vondt
Egenvurdering – en viktig brikke i fagfornyelsen
Annonse
Følelsenes rolle når kontroversielle spørsmål blir diskutert
Pornografi og kritisk tenkning
Selvmord blant ungdom påvirker mange
Annonse
Når gjentagende mareritt blir et hinder for læring
«Engelskmenn er mye høfligere enn nordmenn» −
høflighet i engelskfaget
Helt Ærlig!
Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer
Tverretatlig satsing ble parallelle sololøp
Behov for å samordne samordningen
Utforskende tilnærming til inkludering og ekskludering i arbeidslivet
Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering
Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen
Lærebokoppgavene er ikke (fag)fornyet
Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd
Effekt og betydning av
helsesykepleier
i skolen
Tenkeskole
– en vei til kritisk tenkning
Kritisk tenkning gjennom muntlig praksis
Annonse
Skissetegning: Kunsten å velge bort
Skisser
− tegninger som billednotat
Dybdelæring med langtidsrepeti-sjonsprogram
Lydmiljøet i klasserom påvirker elevenes læring
Hvordan integrere lek i begynneropplæringa
Leseprosjekt skal lære barn om FNs bærekraftsmål
Flerspråklige barnebøker − for flerspråklige klasserom
Aksjonsforskning som verktøy for lærere
Paulo Freires dialogpedagogikk
Det kritiske håpet i Freires pedagogikk
Om å møte Paulo Freire som ung student
I Argentina har inkluderende språk blitt en viktig symbolsak
Brasil og kampen mot arven etter Freire
Kritisk og avkoloniserende pedagogikk
Paulo Freire som inspirasjon i profesjonsetikken
Paulo Freires tenkning – relevans for norsk skoleutvikling
Den farlige pedagogikken
Lærerstudentene som bare forsvant
Når skolefravær blir et problem
Veien tilbake til skolen – en systematisk tilnærming
Tidlig intervensjon ved skolevegring
Registrering av skolefravær
Tourettes syndrom og bekymringsfullt skolefravær
Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet
Fritak for opplæringsplikt blir fritak for ansvar
Tanketrening for vår tid
Samiske tema i undervisningen − én ukes feiring er ikke tilstrekkelig
5 råd for å komme i gang med programmering i skolen
Slik kan du kombinere program-mering og tverrfaglighet
Digitalisert undervisning i lærerutdanningen
Elevers oversettelsespraksiser
Tverrfaglig demokratilæring gjennom EU-prosjekt
Når barn skal evaluere seg selv
Læreres samarbeidstid er «over-organisert» og bidrar i liten grad til å utvikle egen praksis
Intervju med Lars Løvlie: Samtalen som veien til barnets indre liv
Demokratiet, teknologien og skolen
Skal forske på de sjenerte elevene
Hva skjedde med ideen om en kultur for læring i skolen?
Digitalt arbeid med multimodale tekster
Læringsfremmende tilbakemeldinger i engelsktimer
Handal: − Lærerne kan prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen mer nå enn før
Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet
S
amarbeid om vurdering
Godt arbeid med læreplaner sammen
Lærarrolla i fagfornyinga: Å utføre – eller å skape
Lærerens rett til å tolke – og plikt til å handle
Fagfornyinga i reformhistorisk perspektiv
Crossfit i kroppsøvingsfaget
14 år etter avsluttet ungdomsskole –
slik gikk det
Når forsøk på inkludering blir ekskludering
Forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme
Aktivt samarbeid bremser ekstremismen
Svensk spesialistressurs mot ekstremisme
Om å forebygge utenforskap
Elever som
mobber
Når ensomme praksislærere møtes
Nytilsatte og nyutdannede læreres erfaringer i videregående skole
Skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner
Læreren som designer
Bruk av eventyr i leseopplæring for minoritetsspråklige elever
Elevene skal bli trygge engelskbrukere
Andrespråkelever og innlæring av norske verb
Å tilrettelegge for ensomhet
Frå tilpassa til universell opplæring
Læreplanen og profesjonsfellesskapet
Fagartikkel:
Kritisk om kritisk tenkning
F
agartikkel:
Om å bli traumeinformert
Oslo, en traumeinformert by
Forsøk i skolen
Læringsutbytte i politikk og praksis
Læringsanalyse i praksis
Lærere ønsker programvare som ennå ikke fins
Escape room som vurderingsform
Engelskfaget etter fagfornyelsen
Bevisets stilling i matematikkundervisningen
Fagartikkel
Elevmedvirkning i vurderingsarbeid
Markante foreldre
– det kan hende du selv er en av dem
Globaliseringen av skolen
Urfolksperspektiver i fagfornyelsen
Slik ruster du elevene for framtiden:
Seks gode råd til entreprenørielle undervisningsmetoder
Det er manglande samsvar mellom eksamen og læremiddel i engelsk fellesfag
To lærere laget nytt fag av KRLE og samfunnsfag: Menneske og Verden
Elevrådet:
Noen enkle grep kan bidra til at skolene blir mer demokratiske
PALS-programmet – en analyse av en konflikt mellom skole og foreldre
– Læreren må våge å legge fra seg ekspertrollen, det er elevene som er eksperter på sine egne språk
Læremidlene – et tema som forsvant i skoledebatten
Powered by Labrador CMS