Forskningen viste at når barna ble undervist av en lærer med samme etnisitet som dem selv, presterte barna bedre i lesing og matematikk, og arbeidshukommelsen ble også bedre.
Ill.foto Alisa Dyson, Pixabay
Bedre læring med samme etnisitet
Små barn utvikler bedre læringsevner når de undervises av lærere av samme etnisitet, ifølge amerikansk studie.
Mer enn 18000 elever over hele USA var grunnlag for studien, skriver forskningsnettstedet phys.org. Effekten
var mest uttalt hos afroamerikanske og latinamerikanske barn, viste funnene.
Forskningen
viser altså at små barn, som blir undervist av en lærer av samme etnisitet som
seg selv, utvikler bedre ferdigheter i læring og problemløsning i en alder av sju
år.
Studien,
publisert i forskningstidsskriftet Early Education and Development, viste at er
barns etnisitet den samme som lærernes, er det mer sannsynlig at barna utvikler
bedre arbeidshukommelse.
Dette er evnen til å beholde og behandle informasjon i tankene; en ferdighet
som er viktig for læring og problemløsning.
– Å gjøre
arbeidsstyrken til lærerne mer mangfoldig er et viktig skritt for å øke ressursene
i skoler i hele USA, sier professor Michael Gottfried fra University of
Pennsylvania's Graduate School of Education (Penn GSE), som har ledet studien.
Barn fra tre til seks-sju år
At å
bli undervist av en lærer fra samme etniske bakgrunn kan forbedre elevenes
faglige resultater, for eksempel i matematikk og lesing, har vært kjent en tid.
Denne studien er imidlertid en av de første som undersøker effekten hos barn
yngre enn ni år, og som ser på hvordan effekten er ikke bare på akademiske
resultater, men også på utvikling.
Studien
fulgte et representativt utvalg barn, i alt 18 170, i 2011. Studien
analyserte informasjon om barna fra de var treåringer i barnehagen til de var
seks-sju år gamle i slutten av første år i skolen. Sentralt stod
arbeidshukommelse; det vil si evne til å beholde og behandle informasjon, og kognitiv
fleksibilitet; evne til å endre oppmerksomhet og perspektiver.
Studien
så også på etnisitetseffekten når det gjaldt barns prestasjoner i lesing og matematikk.
Alle gruppene ble sammenlignet med en kontrollgruppe undervist av en lærer med
en annen etnisk bakgrunn.
Forskningen viste at når barna ble undervist av en lærer med samme etnisitet som dem selv,
presterte barna bedre i lesing og matematikk, og arbeidshukommelsen ble også
bedre. Effekten var størst hos afroamerikanske og latinamerikanske barn. Etnisitet
så imidlertid ikke ut til å virke inn på kognitiv fleksibilitet.
Disse
funnene viste seg å gjelde uavhengig av undervisningsstandard,
om barn ble undervist i ett år eller to av en lærer med samme etnisitet som dem
selv og om barnet gikk i offentlig eller privat skole.
Ifølge
forskerne er effekten relativt liten, men de mener at skaleres effekten opp til
befolkningsnivå og over flere års skolegang, kan den gjøre en stor forskjell.
– Mer kulturelt relevant pedagogikk
– Hva
en lærer mener om visse barnegrupper, kan for eksempel innvirke på hvordan de
underviser, samhandler med foreldre og vurderer skolearbeid, sier professor
Michael Gottfried.
– Forskere
har funnet ut at lærere med samme etnisitet som barna sannsynligvis yter mer kulturelt
relevant pedagogikk og muligens også virker positive som rollemodeller. Slik får
de bedre kontakt med barn hvis kultur og erfaringer ofte ikke gjenspeiles i skoleplaner
og pedagogiske tilnærminger, sier professoren.