Annonse

– Å være mann i barnehage gjør deg automatisk til et klatrestativ, sier Vetle Velstad med Lea hengende over skulderen. Nathaniel venter på å få hjelp med påkledningen. Foto: Kari Oliv Vedvik

Vetle etter fem ukers praksis i barnehage: – Givende, men slitsomt

Barnehagebarna likte boken «Odd er et egg». Men ikke alle Vetles opplegg fungerte like godt.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Fem uker med praksis i Hof Barnehage i Vestfold er snart til ende. Barnehagelærerstudent Vetle Velstad trives godt i praksis, men overdose friskluft og små mennesker som skal ha oppmerksomhet merkes.

– Det er givende, men også slitsomt, sier barnehagelærerstudenten, som må innrømme at han gleder seg til å returnere til campus etter endt praksis. 

Fakta

Veien mot ferdig lærer

Utdanning har avtalt med to lærerstudenter at vi skal følge dem gjennom hele studieløpet.

Med ujevne mellomrom skal vi treffe Vetle Velstad og Ida Groven de neste årene og høre om studentlivet fra innsiden.

 

Leder med støttehjul

Første gang Utdanning traff Vetle, var under immatrikuleringen i august i 2017. Da skulle han starte på barnehagelærerutdanningen ved campus Vestfold på Bakkenteigen ved Horten, ved det som nå heter Universitetet Sørøst-Norge. 

Andreårsstudenten har hatt flere praksisperioder i barnehage. Ett av kravene for å bestå praksis er null fravær.

– Det er litt stress. I tillegg til å være i barnehagen skal en skrive logg for hver dag og ha et didaktisk opplegg som er i tråd med rammeplanen i barnehagen. Så skal dette evalueres.

Denne gangen har han også fått prøve seg som avdelingsleder en uke.

– Det var en bratt læringskurve. Jeg skulle plutselig bestemme over enkelte som hadde jobbet her omtrent like lenge som jeg har levd. Det ble en hektisk uke, jeg var virkelig ikke trygg på at jeg hadde fullt overblikk. Det å delegere oppgaver er heller ikke lett. Jeg ble tryggere på det etter hvert og ser på det som en god erfaring å ha med meg videre. Selv om det var litt som å sykle uten støttehjul uten å egentlig kunne sykle til å begynne med, forteller studenten på 22 år.

 

Hardkokt hode

I denne praksisperioden er det fokus på språk, tekst og matematikk. Vetle hadde tatt med seg noen bøker for å teste ulike opplegg på barna. Den ene var Lisa Aisatos bok: «Odd er et egg».

– Den ble veldig godt mottatt. Da kunne vi også jobbe med form, i tillegg til tekst og språk. Som at Odds hode er rundt, men det er litt mer enn bare rundt; det er ovalt. Boka har jo også blitt til kortfilm, så da rigget vi til med kino. Det likte barna også godt, forteller Vetle.

Han er fast tilknyttet en av barnehagens fire avdelinger med 21 barn.  

– I boka om Odd blir hodet hans hardkokt. Enkelte dager føler jeg hodet mitt koker så mye at det er nesten hardkokt på ettermiddagen. Når jeg kommer hjem etter endt arbeidsdag, orker jeg veldig lite.

Når ikke Vetle er i praksis, er han veldig aktiv. Til tider har han så mye på tapetet at moren må booke tid for å møte sønnen.

– Ja, det er ille. Vetle ler og rister på hodet.

– Jeg er jo bipolar og må passe meg. I vinter ble det litt mye, og jeg tappet meg selv for energi. Det hadde nok også innvirkning på at jeg fikk lyst til å avbryte studiene. Nå når snøen smelter og dagene blir lysere, er det lettere å være meg.

 

Er man gode venner, er det utrolig hvor mange man kan presse inn i en lekebil. Her er det Ronja (t.v.), Andrine, Vetle og Nathaniel som tester ut bilen.
FOTO: Kari Oliv Vedvik

 

Abstrakt læring

Vetle har tvilt på om han har valgt riktig studium. Han har bestemt seg for å fullføre, men har sjekket ut om det var mulig å skifte utdanningsløp.

– Ja, jeg har vært litt frem og tilbake. Enkelte av temaene vi har hatt, har føltes abstrakte. For eksempel skulle vi lage installasjoner, som barn skulle komme og se og ta på. Når jeg spurte hvorfor vi skulle lære dette, følte jeg ikke forklaringen var god nok. Det er vanskelig å holde motivasjonen oppe når en ikke skjønner hvorfor en skal lære ting og hvilken nytte en har av det en er med på.

I tillegg til fagene på barnehagelærerstudiet tar Vetle faget «Praktisk kommunikasjon og organisasjon». Dermed skal han ha tre eksamener nå i vår og produserer flere studiepoeng enn hva han er nødt til for å få omgjort lånet fra Lånekassen til stipend.

– Det føles mye mer matnyttig og konkret.

 

Monster og troll

Å fange noens interesse kan være krevende. Vetle hadde laget et opplegg rundt boken «Morkels alfabet» av Stian Hole. De skulle ha turdag, og Vetle hadde lagt ut lapper med beskjeder fra Morkel til barna. De begynte å fantasere om hvem Morkel var. Barna var sikre på at det var et monster.

– Da jeg viste dem boken, og han bare var en vanlig gutt, ble de skuffet. Jeg skulle ha latt dem fortsette å fantasere. 

Vetle fortalte også barna eventyret om Askeladden som kappåt med trollet. Det var også en innertier.

– Men jeg redigerte bort selvmordet på slutten av eventyret og lot trollet spise så mye at han sovnet istedenfor. 

 

Egen bedrift

Det er det å holde arrangementer for andre som fanger denne studentens interesser mest. Han var inntil ganske nylig kro- og kulturansvarlig i studentsamfunnet på campus.

– Jeg ga fra meg det vervet for å satse på mitt eget firma som arrangerer større og større event, fester, musikkarrangementer og eksamensfester. Jeg har startet opp firmaet Epsilon Events.

– Du har altså laget din egen ekstrajobb?

– Jeg har ikke tid til å sitte i sofaen, men jeg har ikke tjent en krone på dette ennå. Får håpe det blir litt etter hvert. I mai skal jeg blant annet booke konserter i Trondheim. Jeg er ikke redd for å ta på meg ansvar, og det er gode erfaringer å ha med seg. En skal både kunne planlegge og gjennomføre arrangementene. 

– Det morsomste ved å studere er ikke studiene, det er student det er gøy å være, sier Vetle.

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!