For å takle det en kan kalle normal uro, trengs flere lærere, mindre grupper, tid til å praktisere god klasseledelse og rom for å drive tilpasset undervisning, sier Simon Malkenes. Arkivfoto: Marianne Ruud

Simon Malkenes vil slippe fantasiene og drømmene til i skolen

Simon Malkenes mener det bør bli slutt på karakterbasert inntak og konsulentbruk i Osloskolen. Han vil ha en skole der det gis rom til å fantasere, drømme og skape.

Publisert

 

Dette intervjuet finner du også i Utdanning nr.4/2018

Hva er det beste alternativet til fritt skolevalg i Oslo?

I siste nummer av Utdanning skrev professor Marianne Nordli Hansen om flere mulige modeller. Hun viste hvordan karakterer, bosted, loddtrekning og så videre kan vektes forskjellig og kombineres. Det vil være en god idé å ha flere kriterier enn bare karakterer, fordi vi trenger mer heterogene klasser over hele byen.

 

Hva skal til for å takle uro, vold og trusler i skolen?

For å takle det en kan kalle normal uro, trengs flere lærere, mindre grupper, tid til å praktisere god klasseledelse og rom for å drive tilpasset undervisning. Sårbare og krevende elever, som ikke behersker klasserommet, trenger stor grad av oppfølging, slik at også de får et likeverdig opplæringstilbud. 

 

Hva er galt med bistand fra eksterne konsulentselskaper?

Vi trenger hjelp fra folk med pedagogisk og skolefaglig kompetanse.

 

Hvilke tre tiltak bør politikerne prioritere som kan gjøre din arbeidsdag lettere?

Inntakssystemet må endres, myndighetene må ha tillit til læreres og skolelederes faglige vurderinger, og Utdanningsetaten må endre sin måte å jobbe på.

 

Hva blir man god til som lærer når man jobber på en skole med unge fra ulike kulturer?

Man forstår bedre hvordan verden henger sammen, og man får et innblikk i mangfoldet.

 

Hva bør vektlegges i arbeidet med fagfornyelsen?

En kan ikke fornye innholdet i skolen uten samtidig å endre kvalitetsvurderingssystemet. Nå vil en ha Ludvigsen-utvalgets nye innhold, men måle dette nye innholdet med Søgnen-utvalgets gamle, OECD-importerte kvalitetsvurderingssystem. Det går ikke.

 

Hva er det beste med lærerjobben?

Ungene og livet i klasserommet. Å følge dem opp og bidra til at de klarer seg bra.

 

Du får holde en undervisningstime for den norske befolkning. Hva handler timen om?

Steinaldermaleriene i Lascaux-hulen i Dordogne i Frankrike. Det hadde vært gøy å få folk til å undre seg over de nesten 40.000 år gamle maleriene og hva de kan si og lære oss alle om vår egen arts evne til å tenke symbolsk, fantasere, drømme og skape.

 

Hva liker du best med deg selv?

At jeg er sta.

 

Hvilke lag og foreninger er du medlem av?

Borettslaget mitt og Utdanningsforbundet. Fotballen er lagt på hylla.

 

Hva er din favorittbok?

Hamsuns skildringer av nordlandssommerens evige dag har satt dype spor i meg.

 

Hvilken bok har du ikke fått tid til å lese?

«The Weight of the World: Social Suffering in Contemporary Society» av den franske sosiologen Pierre Bourdieu ligger klar.

 

Hva er ditt bidrag i kampen for å redde verden?

Jeg kjemper for en bedre skole.

 

Hva har du lagt ut på Facebook denne uka?

En video av debatten jeg deltok på i Dagsnytt 18 i NRK om fritt skolevalg i Oslo.

 

Powered by Labrador CMS