Annonse

Delingsoppgaver i matematikk er fritt tilgjengelig på nett

Matematikklærer Carl Erik Melhus brukte ett år på å lage nettstedet ematte.no. Der kan alle matematikklærere dele sine oppgaver.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Nettstedet ble lansert i høst, men matematikklærer Carl Erik Melhus har forlatt klasserommet og fått seg ny datajobb.

– Jeg utelukker ikke at jeg kommer tilbake til klasserommet, men akkurat nå var det fristende å teste ut min andre store interesse, sier Melhus til Utdanning.

Etter sju år som matematikklærer har han altså skiftet beite, men fortsetter å drifte nettstedet. Tanken er at nettstedet skal fylles opp med oppgaver og slik lette hverdagen til alle matematikklærere.

– Tid er alt i dag, den blir spist opp av papirarbeid, forberedelser og retting. En skal også lage oppgaver tilpasset tre forskjellige nivåer og har kanskje klasser på tre forskjellige trinn. Da tar det tid. I tillegg skal man holde seg faglig oppdatert innen faget. Med ematte.no klarer man å lage oppgaver til et nivå på 30 sekunder, forklarer Melhus.

 

Dekket alt selv

Han har selv båret omkostningen ved å etablere nettstedet. Programmeringen har han i hovedsak gjort på trikken, frem og tilbake til jobb.

– Det har hendt at jeg har sovnet over tastaturet enkelte ettermiddager. Det tar tid å lage noe som man i etterkant sparer tid på. Fra ideen oppsto til den var ferdig, tok det ett år, ved siden av jobb. Ved å kombinere mine to hovedinteresser kunne jeg utvikle et slikt nettsted, forklarer Melhus.

– Hva med opphavsretten, kopierer du oppgaver fra bøker?

– Nei. Dette er egne oppgaver som selvfølgelig er inspirert av matematikk jeg har lært. Tanken er at lærere logger seg inn og legger inn sine oppgaver og slik deler dem med andre.

Nettstedet er oppbygd etter klassetrinn, fra 1. til 13. trinn. I tillegg er det delt inn i emner, og Melhus har programmert det slik at de mest brukte og mest populære oppgavene kommer først.

 

Legger inn hint

Erfaringer fra egen skolehverdag har inspirert Melhus til å legge inn funksjoner han mener er nyttige, sånn som en knapp en kan klikke på for å få vink om hvordan oppgaven skal løses og en knapp for å trene mer for de elevene som har lyst til det.

– Det er også muligheter for å legge inn lenker til YouTube, egen grafikk eller bilder. I tillegg er det mulig å publisere fasit, sånn at elevene kan rette for hverandre.

– Er lærebøkene for dårlige?

– Noen er greie, andre er for dårlige. Læreboka vil nok ikke forsvinne med det første, men vi lever i en digital hverdag og må ta steget videre. Denne plattformen fungerer like godt på nettbrett som PC og mobil. Vi lærere må bli så flinke at vi kan bistå elevene våre i å bruke de digitale læringsverktøyene riktig og godt.

 

Alle kan legge inn

Målet for Melhus er at flest mulig lærere skal legge inn oppgavene sine og dele dem.

– Alle kan legge inn hvis de oppretter en bruker.

– Hvem er det som kvalitetssjekker dem?

– Enn så lenge er det bare jeg som er administrator. Oppdager jeg feil, sier jeg ifra. Neste mål er å få lagt inn kompetansemålene, men det skjer nok ikke før i 2019, i og med at det vil komme nye kompetansemål.

Nettstedet er gratis. Det krever ingen innlogging for elevene, de får kun en lenke de åpner for å gjøre oppgavene sine.

– Hva er neste mål?

– Mange skoler bruker det allerede, og nå håper jeg at basen med oppgaver blir så stor at når jeg kommer tilbake som matematikklærer, går det av seg selv.

– Har du tenkt å vende tilbake?

– Ja, det tror jeg, men ikke med det første. En liten ting til sist: Er det noe lærere savner, si ifra, så skal jeg fikse det, sier mannen, som er mer enn gjennomsnittlig opptatt av matematikk og data:

– Jeg er matematikklærer på min hals, men også datanerd, så nå tester jeg det siste.

 

Fakta

Denne artikkelen finner du også i Utdanning nr. 17/2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen finner du også i Utdanning nr. 17/2017