Annonse

Hanan Mohamed Abdelrahman (36) underviser ved Lofsrud ungdomsskole i Oslo og vant Holmboeprisen for 2017. – Alle som sier at lærere jobber lite og har lange ferier, burde få straffelekse. Vi jobber ræva av oss, sier hun. Foto: J.M. Stenersens forlag

– Vi lærere jobber ræva av oss

– Alle som sier at lærere jobber lite og har lange ferier, burde få straffelekse. Vi jobber ræva av oss, sier Holmboepris-vinner Hanan Mohamed Abdelrahman.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Alt hun tenker, gjør og ser, forvandles til matematikk. Hennes matematiske kreativitet skaffer henne stadig nye meritter.

 

Fakta

I spalten Aktuelt navn snakker vi med en aktuell person. Denne gang har journalist Kari Oliv Vedvik snakket med Hanan Mohamed Abdelrahman (36).

Hun underviser ved Lofsrud ungdomsskole i Oslo. Hun har mastergrad i grunnskoledidaktikk med fordypning i matematikk og holder på med videre matematikkstudier. Abdelrahman har gitt ut bok om matematikk for elever og foreldre, driver med gratis leksehjelp og skriver om matematikk for Aftenposten Junior.

Hun vant Holmboeprisen for 2017. Prisen overrekkes på Oslo katedralskole 22. mai av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

 

Hva betyr det for deg å vinne Holmboeprisen?

Det er veldig stort å vinne en så prestisjefylt pris. Jeg jobber jo ikke for å vinne pris, men det er en stor anerkjennelse for jobben jeg gjør.

 

Hvorfor ble du så interessert i faget?

På barneskolen slet jeg med matematikk, og jeg fikk til og med bekymringsmelding med hjem. Da jeg kom på ungdomsskolen, traff jeg den læreren som skulle lære meg matematikk og gi meg de verktøyene jeg trengte for å knekke koden. Denne læreren var så flink og varierte undervisningen, sånn at jeg til slutt elsket matematikk.

 

Hvor mye tid bruker du på forberedelser?

All tid jeg har. Jeg får ideer overalt. Det er ikke sånn at alle lærere trenger å gjøre som meg, men for meg er det sånn. Jeg klarer ikke å stoppe, jeg blir så revet med.

 

Du har gitt ut bok om matematikk for elever og foreldre, driver med gratis leksehjelp og skriver om matematikk for Aftenposten Junior. Hva blir det neste?

Drømmen er å ha matematikkquiz på TV. Jeg lager quizer med videoer i dag også for ungdommer, og har med matematikk. Det er så gøy når jeg ser at de liker det og lærer. Det å prøve ut nye ting og metoder synes jeg er morsomt.

 

Hvordan likte du deg på skolen?

Helt greit. Jeg var en vanlig elev, som trivdes det meste av tiden og hadde helt gjennomsnittlig interesse for fagene. Det går fint an å være helt vanlig og lykkes.

 

Du får holde en undervisningstime for det norske folk. Hva handler den om?

Praktisk bruk av matematikk, det er så vakkert. Matematikk er overalt, i mønstre i blomster og bygninger. Hvordan bruke termometre, lese lønnstabeller og  forstå politisk statistikk. Jeg hadde kanskje trengt mer enn én undervisningstime.

 

Hvilken kjent person ville du hatt som lærer?

Jo Røislien, han fra sifferprogrammet på TV Skikkelig kul fyr. Ham hadde jeg elsket å ha som lærer.

 

Hva liker du best med deg selv?

Det at jeg er blid og optimistisk. Jeg prøver å gi av meg selv, det er viktig for å gi elevene mine best mulig lærdom.

 

Er det noen du ville ha gitt straffelekse til?

Alle som sier at lærere jobber lite og har lange ferier, burde få straffelekse. Vi jobber ræva av oss. Det krever mye å skulle gi så mange ulike mennesker best mulig opplæring.

 

Hva er ditt bidrag til å redde verden?

Jeg bidrar ved å være tolerant og aksepterer at alle ikke er like.

 

Hvilke tvangshandlinger har du?

For at dagen min skal være hel, må jeg regne matematikk hver eneste dag. I tillegg lytter jeg ofte til James Brown og favorittsangen min, «I feel good».

Nyhetsbrev




Les mer om nyhetsbrevet her



 
 

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Utdanning nr. 8/2017

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Utdanning nr. 8/2017