Even A. Røed er én av åtte nyvalgte stortingsrepresentanter med lærerutdanning.
Even A. Røed er én av åtte nyvalgte stortingsrepresentanter med lærerutdanning.

Even (29) går fra lektorjobb til Stortinget

Åtte nye lærere inntar Stortinget. For lektor Even A. Røed (Ap) er hjertesaken en bedre utdanningspolitikk for yrkesfag .

Publisert Sist oppdatert

29-åringen er koordinator for norsk og samfunnsfag ved Kongsberg videregående skole og har det siste året vært hovedtillitsvalgt for Skolenes Landsforbund i Viken. Nå blir han én av åtte lærere som får fast plass på Stortinget for første gang. I alt vil det nye Stortinget ha 13 representanter med lærerutdanning.

Men i hvilken grad tar de læreren med seg inn på Tinget?

Før Even A Røed svarer på dette, viser han vei ned i verkstedhallen ved Kongsberg videregående skole, avdeling Saggrenda. Her er mange av yrkesfagene ved skolen samla. Saggrenda er nærmeste nabo til Bergverksmuseet og sølvgruva som i 1623 la grunnlaget for industribyen Kongsberg.

Kolleger han møter i gangene gratulerer med valget og tipser om forhold de meiner han bør få endra på.

– Trelastprisene er tredobla på to år, men den utgifta får vi ikke kompensert for, påpeker byggfaglærer Geir Bakken.

– Utdaterte maskiner

Det er nettopp yrkesfagene som er hjertesaken for Even A. Røed når vi er på plass i hallen der førsteklassinger på byggfag snekrer hagebenker.

– Næring og læring, sier han når vi er på plass i hallen der førsteklassinger på byggfag snekrer hagebenker.

– Kongsberg-industrien er Norges sterkeste industriklynge. Arbeidsplassene er i stor grad kobla til forsvaret og til olje. Så vi må være forberedt på omstilling for å sikre og utvikle arbeidsplasser. Det klarer vi ikke uten kunnskapsrike fagfolk. Næring og utvikling må gå hånd i hånd. Men i dag kan yrkesfagelever få undervisning på maskiner som er utdatert alt før elevene er ferdig med skolen. Slikt holder ikke, vi må styrke yrkesfagopplæringa.

Les også: Fire av ti lærere på yrkesfag:Mangler nødvendig utstyr

Røed er derfor ikke enig med dem som, ut fra ropet om reformpause i skolen, spår at det vil skje lite i skolepolitikken i kommende periode.

– Dessuten har vi barnehagene. Barnehageøkonomi og private barnehager må bli en svært viktig utdanningspolitisk sak, slår han fast.

Røed viser blant anna til Storberget-rapporten som viser at mange kommersielle private barnehager tar ut svært stor profitt. Dette meiner han må føre til politiske tiltak.

Tilbake til Stortingssalen

Blant lærerrepresentantene som skal inn på Stortinget, finner vi også en som gjør retur til politikken.

I 2012 sendte Ingrid Fiskaa ut en pressemelding om at slutta etter tre år som statssekretær i Utenriksdepartementet. Grunnen hun ga var hun heller ville være lærer. Nå vender hun tilbake.

– Jeg vil være med på den endringa i norsk politikk som nå skjer, sier hun til Utdanningsnytt.

– Hva er det viktigst utdanningspolitiske tiltaket?

– Å sikre flere kvalifiserte lærere.

Lærere med fast plass på Stortinget

Arbeiderpartiet: Nils Ole Foshaug, lærer

Arbeiderpartiet: Marianne Sivertsen Næss, rektor

Arbeiderpartiet: Lise Selnes, lærer

Arbeiderpartiet: Even A Røed, lektor, universitetet i Oslo

Arbeiderpartiet: Lene Vågslid, faglærer praktisk-estetiske fag

Senterpartiet: Marit Knutsdatter Strand, lektor

Senterpartiet: Geir Adelsten Iversen, lærer

SV: Ingrid Fiskaa SV, lektor

SV: Mona Lill Fagerås, rektor

Rødt: Hege Bae Nyholt, barnehagelærer

Venstre: Guri Melby, lektor

Frp: Sylvi Listhaug, adjunkt

Høyre: Sandra Bruflot, lærerstuden

Én barnehagelærer

På nykommerlista finner vi dessuten også:

Hege Bae Nyholt fra Sør-Trøndelag og Rødt. Hun vil være helt ny på Tinget. Der vil hun sitte som eneste barnehagelærer blant de 169 representantene.

Arbeiderpartiets Lise Selnes, lærer ved Nord-Odal ungdomsskole, og Marianne Sivertsen-Næss, rektor ved Hammerfest videregående skole, har begge tatt veien fra skolen til Stortinget via ordførerverv i sine kommuner, verv de nå avbryter.

Nykommer Nils Ola Foshaug kommer inn fra andreplassen på Arbeiderpartiets liste i Troms. Han har vært det meste på ungdomsskoler i Målselv; lærer, inspektør og rektor, og dessuten ordfører. De siste åra har han arbeida med å gjøre Bardufoss til et ledende senter for luftfart.

Lærerstudent Sandra Bruflot fra Buskerud mangler, ifølge Høyres presentasjon i valgkampen, noen få studiepoeng på full grunnskolelærerutdanning fra Oslo Met - storbyuniversitetet, og er med på Utdannings liste over nye lærere. Hun var leder i Unge Høyre fra 2018 til 2020.

Les også: Unio ut med kravliste til regjeringsmakkerne Støre og Vedum

Guri Melby ny på fast plass

Men ikke alle de åtte som er inne på fast plass for første gang er politiske noviser. Sittende kunnskapsminister Guri Melby (V), for eksempel, har møtt i til sammen to år og syttisju dager i alt, som vararepresentant i to perioder. Nå har hun fast plass for første gang.

Lærer Geir Adelsten Iversen fra Hasvik og Finnmark Senterparti er klar for sin andre periode på Stortinget:

– Lærer og fisker, retter han.

Seks år på havet før lærerutdanning på Nesna preger fortsatt identiteten. Også han har vært ordfører i hjemkommunen. Iversen har sittet i næringskomiteen på Stortinget, og ser at næring og utdanning hører sammen:

– Vi trenger lærere som kan videreføre kulturen i de små samfunnene, sier han, og forteller at han sjøl ofte både fiska og laga fiskekaker sammen med elevene sine.

– Da erfarte jeg at de som ikke skjønte stort av tavlematematikken, klarte raskt å forholde seg til 300 angler per linestamp og hvor mange stamper vi da trenger, sier han.

– Skolen må aldri bli så teoritung at vi ikke har tid til å gå ut og hilse om kongen skulle komme til Hasvik, avslutter Geir Adelsten Iversen.

Andre gjenvalgte stortingsrepresentanter med lærerutdanning er Marit Knutsdatter Strand (Sp, Oppland), Mona Fagerås (SV, Nordland), Lene Vågslid (Ap, Telemark) og Sylvi Listhaug (Frp, Møre og Romsdal)

Powered by Labrador CMS