I panelet satt (f.v.): Trond H. Diseth, Johan H. Andersen, Torbjørn Røe Isaksen, Ane Krogsæter Aarre og Trine Anker. Foto: Kari Oliv Vedvik

– Ny generell del må være et samfunnsansvar

Onsdag kveld ble den nye generelle delen av læreplanverket debattert. Den 23 år gamle planen skal fornyes.

Publisert

I 1993 kom generell del av læreplanverket. Den har overlevd både Kunnskapsløftet og ny formålsparagraf. Nå skal den fornyes.

Læreplanens generelle del utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring.

Mer informasjon: 

http://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/generell-del-av-lareplanen/

 

– Det er viktig at en ny generell del ikke blir skolens ansvar alene, men et ansvar for hele samfunnet, sa Utdanningsforbundets leder Steffen Handal før debatten. Hele debatten ser du i opptak her (udf.no)

På debattmøtet i Lærernes hus i Oslo kom blant annet Ferd-sjef Johan H. Andresen og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Dette er en forskrift, og i en ny må vi være ambivalent, ivareta tradisjonelle verdier og innbefatte kritisk og selvstendig tekning, sa Isaksen.

Han sa også at dannelsesoppdraget aldri har vært viktigere.

Johan H. Andresen snakket om hvilke ansatte han kunne tenke seg i fremtiden.

– Drømmepersonene har både entreprenørmessige evner og etisk dømmekraft. Holdninger og verdier i kombinasjon med kompetanse vil også komme til å bli viktig i fremtiden, sa Andersen til de fremmøtte i Lærernes hus.

I tillegg til statsråden og Andresen hadde følgende personer innlegg: avdelingsoverlege ved Oslo Universitetssykehus, Trond H. Diseth, førsteamanuensis ved Det teologiske menighetsfakultet, Trine Anker, og lærer og avdelingsleder ved Persbråten videregående skole, Ane Krogsæter Aarre.

Noen av spørsmålene som ble debattert, var: Hvordan kan skolen øve opp elevenes evne til kritisk tenkning og utøvelse av god dømmekraft? Hvordan kan den generelle delen få større betydning for skolens praksis? På hvilken måte kan generell del legge til rette for og støtte lærernes arbeid og samarbeid om opplæringen?

 

Powered by Labrador CMS