I barnehagen Kidsa Brønndalen i Bergen begynte de med en brannvernuke, som nå er blitt utvidet til en måned. Benjamin og Edwin Elias slukker en 
lekebrann i lekehuset.
I barnehagen Kidsa Brønndalen i Bergen begynte de med en brannvernuke, som nå er blitt utvidet til en måned. Benjamin og Edwin Elias slukker en lekebrann i lekehuset.

Klar-Ferdig-Utrykning!

Barna i Kidsa Brønndalen leker seg til kunnskap om brannvern.

Publisert   Sist oppdatert
« … Jeg sier hva jeg heter, og sier hvor jeg bor. Det skal jeg jammen klare, for nå er jeg blitt stor.»
« … Jeg sier hva jeg heter, og sier hvor jeg bor. Det skal jeg jammen klare, for nå er jeg blitt stor.»

Med fylte vannflasker og kledd i regntøy fra topp til tå, er treåringene i Kidsa Brønndalen i Bergen klare for det meste. Dagen i dag skal handle om brannslukking i lekehuset, redning av kamerater som sitter fast i trær og utallige utrykninger. Bæbuu, bæbuu, gjaller det over hele området.

– Det begynte som en brannvernuke. Nå er det mer en brannvernmåned, sier Toril Kalsås, pedagogisk leder ved avdelingen Blåmann i Kidsa Brønndalen.

– Vi synes det er viktig at barna blir kjent med hva brannvern innebærer. En uke ble litt for kort tid til det, sier hun.

Pedagogisk leder Toril Kalsås snakker med rolig og alvorlig stemme. Hun forteller at dersom det brenner på ekte, skal ingen barn slukke brannen. Da skal alle gå ut av huset og samle seg til felles opprop i sandkassen.
Pedagogisk leder Toril Kalsås snakker med rolig og alvorlig stemme. Hun forteller at dersom det brenner på ekte, skal ingen barn slukke brannen. Da skal alle gå ut av huset og samle seg til felles opprop i sandkassen.

Det er fortsatt tidlig formiddag, men ungene fra Blåmann er allerede i gang med brannslukning. Barberskum med oransje farge er blitt flammer, og store laminerte flammeplakater ligger plassert rundt omkring.

På avdelingen Blåmann er sofaen forvandlet til brannbil. Mia, Oliver og Jacub har tatt plass i forsetet. Pedagog Silje Larsen Helland leser fra boken «Brannbil rykker ut».
På avdelingen Blåmann er sofaen forvandlet til brannbil. Mia, Oliver og Jacub har tatt plass i forsetet. Pedagog Silje Larsen Helland leser fra boken «Brannbil rykker ut».

– Pass opp, du brenner, Toril, roper Andrea (3) og spruter på regntøyet til Toril.

De andre ler.

Det tar tid å slukke brannen helt. Andrea (t.v.), 
Linnea og Jenny Sofie jobber med vannflaskene sine. Pedagogisk leder Toril Kalsås har brukt barberskum med oransje maling for å lage flammer.
Det tar tid å slukke brannen helt. Andrea (t.v.), Linnea og Jenny Sofie jobber med vannflaskene sine. Pedagogisk leder Toril Kalsås har brukt barberskum med oransje maling for å lage flammer.

– Nå brenner det på rutsjebanen, roper Benjamin (4) og løper forbi.

Edwin Elias jobber med å slukke flammene som står ut gjennom taket på lekehuset. 
– Røyk! Det brenner inne i huset også!
Edwin Elias jobber med å slukke flammene som står ut gjennom taket på lekehuset. – Røyk! Det brenner inne i huset også!

– I løpet av denne måneden tilrettelegger vi for lek innenfor temaet. Vi leker at vi ringer til brannvesenet, forteller hva vi heter, hvor vi er og hva som er problemet. Kanskje er det en brann, eller et kosedyr som sitter fast i et tre, forteller Toril Kalsås.

Fra en liten høyde på uteområdet står en kar i rød hjelm utenfor et lite lekehus.

– Hjelp meg opp på taket, roper Edwin Elias til kameratene sine.

– Jeg skal bli brannmann når jeg blir stor, forteller Edwin Elias når brannen er under kontroll.
– Jeg skal bli brannmann når jeg blir stor, forteller Edwin Elias når brannen er under kontroll.

– Det brenner der oppe, vi må komme oss opp og slukke flammene.

Oliver gjør seg klar til å gå ut og leke, og han får hjelp av Toril Kalsås til å ta på seg regntøyet. Brannhatten greier han selv. Edwin Elias (bak) skal også være med.
Oliver gjør seg klar til å gå ut og leke, og han får hjelp av Toril Kalsås til å ta på seg regntøyet. Brannhatten greier han selv. Edwin Elias (bak) skal også være med.

– Leken er barnas måte å bearbeide og lære om verden rundt seg, sier Kalsås.

Ute i skuret gjennomfører Toril Kalsås et eksperiment. Hun 
setter et glass over 
et lite, tent lys. 
– Uten luft, eller oksygen, kveler vi flammen. Da får ikke flammen noe energi, og slik kan vi slukke den, forklarer hun.
Ute i skuret gjennomfører Toril Kalsås et eksperiment. Hun setter et glass over et lite, tent lys. – Uten luft, eller oksygen, kveler vi flammen. Da får ikke flammen noe energi, og slik kan vi slukke den, forklarer hun.

– Barna må leke seg til kunnskap om brann og brannvern. Det er viktig at de forstår hva dette er, sier hun.

Ikke alle synes brannvarslingen er spennende. Noen synes lyden fra apparatet i taket er skummel.

Ingen tvil om at brannvarsleren fungerer. Ungene skal bli kjent med lyden og vite hva de skal gjøre når de hører den.
Ingen tvil om at brannvarsleren fungerer. Ungene skal bli kjent med lyden og vite hva de skal gjøre når de hører den.

– Målet er at alle skal være trygge og at ingen skal løpe og gjemme seg når de hører alarmen. Når alle vet hva som skal skje hvis alarmen går, blir barna tryggere og bedre forberedt dersom de skulle oppleve en brann eller en ulykke en gang, sier Kalsås.