Lærere synes ikke det er greit å bruke egne penger i arbeidet

Nesten 9 av 10 lærere i barnehage og skole svarer at de ikke synes det er greit å bruke egne penger til materiell som skal brukes i jobbsammenheng. Men de gjør det likevel.

Publisert   Sist oppdatert

I en uformell rundspørring Utdanning har gjort blant våre lesere, svarer 88 prosent at det ikke er greit å bruke egne penger på jobbrelatert opplegg og materiell. 12 prosent svarer at det er greit. Rundspørringen er gjort i en Questback-undersøkelse. De som har svart er mottakere av nyhetsbrevet fra utdanningsnytt.no.

650 personer har svart på rundspørringen. Av dem sier 80 % at de har brukt av egen lommebok for å kjøpe undervisningsopplegg og annet materiell som de skal bruke i jobben. Mens noen synes det er greit, hevder andre det er illojalt og bidrar til en kjøpekultur.

«Ikke engang en pils på byen»

Professor Peder Haug er en av dem som advarer mot betalingspress blant lærere.

– Det er et stort minus hvis lærere ser seg nødt til å betale selv, sier Haug.

Vi har også spurt hvor mye penger leserne våre brukte i fjor. Hver tredje har brukt mindre enn 500 kroner mens nesten halvparten har brukt mellom 1000 og 5000 kroner. I et debattinnlegg på utdanningsnytt.no skriver Daniel Bolstad-Hageland, lærer i Bergen kommune, at ofte er første del av opplegget gratis.

«Den siste og avgjørende delen, som får det hele til å henge sammen, gjør at prislappen lander på 55 kroner. 55 kroner. Ærlig talt. Hva er vel det? Ikke engang en pils på byen», skriver han.

På spørsmål om hva hovedårsaken til at man har brukt penger på slikt, svarer 65 % av de gjør det fordi det er en fin mulighet for å gjøre noe annerledes for elevene. 27 prosent svarer at de er fordi de har lite tid til å lage noe selv. 6 prosent svarer at det er fordi de opplever press fra kolleger, mens 2 prosent opplever press fra arbeidsgiver.

Vi har også spurt om det er en «uting» eller et «positivt tilfang» at undervisningsopplegg selges på nett. 58 prosent svarer at det er en uting. 42 prosent sier det er et positivt tilfang.

«Varierte arbeidsmetoder»

I den anonyme undersøkelsen svarer flere på spørsmålet hva det har gjort for jobben å bruke egne penger på slike opplegg. En svarer:

– Det har ført til at elevene har lekt seg til læring. For meg som lærer har det gitt meg motivasjon og inspirasjon til å gjøre det lille ekstra.

En annen skriver at det blir stadig mer møtevirksomhet og oppgaver som ikke har med undervisning å gjøre.

– Jeg er effektiv, men nå må jeg velge vekk. Da blir det kjøp.

En svarer at det offentlige ikke bidrar nok:

– Det har bidratt til at barna får det de har krav på. Dette i hovedsak fordi det offentlige ikke bidrar med materiell de er pålagt å skaffe. Her handler det også om dårlig/svak ledelse. Det blir i stor grad forventet at spesialpedagogene skal lage materiale selv, noe det er liten tid til.

– Det har gjort arbeidsmetodene mer variert, elevene har i større grad engasjert seg og det har blitt mer aktivitet i klasserommet, svarer en annen.

Vi spurte også hva man har brukt penger på. Her varierer det veldig, fra pynt og kos til klasserommet, til ekstraoppgaver, nettoppgaver, belønning og matvarer. Et nettsted som går igjen i svarene er malimo.no, teachingfuntastic.no, musicnotes.com, allekanundervisning.no og teacherspayteachers.com.