Flinke elever favoriseres i kroppsøvingsfaget

En ny doktorgradsavhandling viser at flinke skoleelever favoriseres i kroppsøving, fordi faget dreier seg om å gjennomføre aktiviteter heller enn å lære dem.

I kroppsøving skal elevene innom mange ulike idretter og aktiviteter i løpet av skoleåret. Det brukes liten tid på hver aktivitet. Søkelyset er på å gjennomføre aktiviteten, ikke å lære den. Det gir dem som kan aktiviteten fra før en stor fordel, skriver Stavanger Aftenblad om doktorgradsavhandlingen til Aron Gauti Laxdal.

Laxdal har spurt nærmere 1.200 elever på videregående skole i Norge og hjemlandet Island om deres forhold til faget.

– Elevene trenger bare møte opp og prestere. Ferdig med det. Faget har rykte som et aktivitetsfag der læring nedprioriteres, og rekreasjon er hovedintensjonen, sier Laxdal.

I andre fag viser forskning det motsatte. Der er det stor aksept for at de mindre flinke elevene krever mer av læreren.

(©NTB)