Irma M. Rustad, leder i foreningen Mobbing i skolen, er kritisk til at de ikke fikk delta i evalueringen av kapittel 9a i opplæringsloven. Foto: Privat
Irma M. Rustad, leder i foreningen Mobbing i skolen, er kritisk til at de ikke fikk delta i evalueringen av kapittel 9a i opplæringsloven. Foto: Privat

Kritiske til 9a-evalueringen

Foreldrenettverk mot mobbing reagerer på at de ikke ble invitert til å delta i evalueringen av kapittel 9a, skriver NRK.

For to år siden ble nytt kapittel 9a i opplæringsloven innført. Forrige uke kom evalueringen av lovendringen, hvor 19.000 foreldre og 40 elever har bidratt. Men trass i at de ønsket, ble hverken Foreldrenettverket mot mobbing, eller foreningen Mobbing i skolen, invitert til å delta, skriver NRK.

– Vi, i samarbeid med flere andre frivillige organisasjoner, var blant de mest aktive i kritikken mot lovforslaget for to år siden. Vi hadde detaljert kunnskap om svakhetene, sier leder i Foreningen mobbing i skolen, Irma M. Rustad til NRK.

Deloitte, som har gjort evalueringen ble ikke gitt noen føringen om hvem som skulle spørres, melder NRK. Kunnskapsminister Jan Tore Sanner kaller rapporten de har levert, for "grundig".

Les også: Evalueringen av 9a: - Fylkesmennene er blitt foreldrenes advokat

Les også: - Mye tyder på at praktiseringen av loven ikke er god nok