«Klarer ungdomsskolen å gjøre elevene i stand til å ta det rette karrièrevalget?»

Når elevene på 10. trinn skal velge videregående skole, kan de velge mellom tretten utdanningsprogram, fem teoretiske retninger og åtte praktiske. Utdanningssystemet ivaretar et mangfold av interesser og er rettet inn mot ulike jobber samfunnet trenger.

Er en tenåring karrieremoden? Kan eleven se sammenhengen mellom selvforståelse eller kunnskap om seg selv og kunnskap om utdanning og yrker? Greier han/hun å planlegge, ta ansvar, se nyanser og ulike aspekter ved en utdanning og et yrke?

Jeg mener at faget utdanningsvalg og yrkesrådgivinga i ungdomsskolen i aller høyeste grad er med på å gjøre elevene i stand til å foreta kunnskapsbaserte valg av utdanningsprogram i den videregående skole.

I løpet av ungdomsskolen skal elevene ha faget utdanningsvalg i 110 timer. Ifølge Kunnskapsløftet skal faget bidra til at elevene oppnår kompetanse til å treffe karrièrevalg som er basert på elevenes ønsker og forutsetninger. Faget skal bidra til å gi elevene forståelse for betydningen av utdanning, arbeidsdeltakelse og livslang læring. I tillegg skal faget gi kunnskap om hva de forskjellige utdanningsveiene kan føre frem til og gi innsikt i et arbeidsmarked i endring. Elevene skal få prøve ut og bli bevisste sine egne interesser, evner og anlegg på ulike læringsarenaer. Sammen med veiledning gitt av skolens rådgivning skal faget legge til rette for kunnskapsbaserte valg av utdanning og yrke.

Jeg jobber som yrkesrådgiver i ungdomsskolen og administrerer og underviser i faget utdanningsvalg. Ved vår skole er vi opptatt av å oppfylle læreplanens intensjoner og ønsker å gjennomføre karrièreveiledning på en måte som gjør at flest mulig elever lærer mer om seg selv, utdanninger og arbeidsliv. 

I utdanningsvalgtimene på 8. trinn er kjernen at elevene skal få kjennskap til seg selv, sine anlegg, evner, interesser og forutsetninger. Det er viktig å se den enkeltes positive egenskaper. Alle er vi forskjellige, men alle er gode til noe, og vi trenger alle. På 9. trinn får elevene kunnskap om utdanning og yrker. I én time annenhver uke setter vi søkelys på de ulike utdanningsprogrammene i videregående skole. Nettportalene www.utdanning.no og www.vilbli.no er uunnværlige verktøy i undervisninga. Ofte inviterer vi rollemodeller fra næringslivet som kan fortelle om sine yrker knyttet til de ulike utdanningsprogrammene. Rollemodellene er blant annet tilknyttet «Nasjonalt senter for realfagsrekruttering». Rollemodellene er flinke til å fortelle om sine jobber, sette søkelys på betydningen av arbeidsdeltakelse, muligheter for arbeid på det lokale arbeidsmarkedet og drøfte betydningen av nytenkning og kreativitet. Det er særlig spennende å invitere rollemodeller som har valgt utradisjonelle yrker. Vi får også besøk av andre instanser som for eksempel Ungt entreprenørskap, SR bank med mer.

På 9. og 10. trinn hospiterer elevene én dag på en videregående skole. I forbindelse med hospiteringa skal de finne en jobb som fortrinnsvis passer til det utanningprogrammet de har valgt. Elevene er flinke til å skaffe seg jobber, og all honnør til et næringsliv som tar så godt imot dem. I etterkant av hospitering på skole og i arbeidsliv må elevene presentere sine opplevelser for resten av klassen. Slik lærer de av hverandre. Det er kjempespennende og lærerikt å høre om de ulike utdanningsprogrammene og erfaringene elevene sitter igjen med etter å ha vært utplassert. Når elevene kommer til 10. trinn, får de delta på to utdanningsmesser, Byggcamp, Offshore og Maritim Dag med flere. Vi får også besøk av rekrutteringspatruljen for Helse og Oppvekst.

Ifølge opplæringsloven paragraf 22-1 har alle elevene rett til nødvendig rådgivning. De skal kunne få informasjon, rettleiing, oppfølging og hjelp til å ta en beslutning i tilknytning til framtidige yrkes- og utdanningsvalg. Alle elevene på 10. trinn kommer til personlig karriereveiledningssamtale med rådgiver. Her legges det vekt på både kortsiktige og langsiktige karrièremål basert på interesser og muligheter. Ved å ha samlet, analysert og brukt informasjon om utdanning og yrker på ulike måter i karrierplanleggingen i faget utdanningsvalg, skal elevene gjennom det gode møtet med rådgiver være i stand til å resonnere og/eller reflektere seg frem til hva som passer best for han/hun. Med andre ord, foreta kunnskapsbaserte valg av utdanningsretning.

Hvis rådgivningstjenesten og faget utdanningsvalg gjennomføres etter intensjonene i opplæringsloven og Kunnskapsløftet, mener jeg at elevene i ungdomsskolen er godt rustet til å velge karrière og utdanningsprogram i videregående skole.

 

  • Liv Hofgaard er yrkesrådgiver ved Skeiene ungdomsskole, Sandnes og nestleder for Rådgiverforum Norge
Powered by Labrador CMS