– Vi er redde for at de skal oppfatte det slik at vi normaliserer rus og alkohol. At vi gjennom å stille spørsmål, forventer at de skal ha erfaringer med dette, sier  ansvarlig for Ungdata Junior, Mette Løvgren. Foto: Pixabay
– Vi er redde for at de skal oppfatte det slik at vi normaliserer rus og alkohol. At vi gjennom å stille spørsmål, forventer at de skal ha erfaringer med dette, sier ansvarlig for Ungdata Junior, Mette Løvgren. Foto: Pixabay

– Vi vet ingenting om de helt yngste som ruser seg

Rektor ved Lenden ressurssenter i Stavanger etterlyser tall på barn som drikker og røyker hasj. Ungdata Junior spør ikke de yngste om rusbruk.

Publisert

– Vi er naive. Verken lærere eller foreldre vil tro det, men det finnes barn som ruser seg, sier rektor ved Lenden skole og ressurssenter i Stavanger, Sigbjørn Dagsland.

Verken lærere eller foreldre vil tro det, men det finnes barn som ruser seg, sier rektor ved Lenden skole og ressurssenter i Stavanger, Sigbjørn Dagsland. Foto: Sonja Holterman

Ressurssenteret ligger midt i oljebyen og tilbyr hjelp til alle byens skoler. Den siste tiden har senteret blitt bedt om å bistå flere barneskoler i forbindelse med blant annet rus.

– Ungdommene er blitt yngre, sier han og forklarer:

– Musikksmak, klesstil, språk og adferd som vi forbinder med ungdommer, ser vi nå oftere hos barneskoleelever.

 

Observante lærere

Nylige fortalte Utdanning at skikkelighetstrenden blant norske ungdommer har snudd. Etter over ti år med lite, og stadig mindre, rus blant ungdommen viser tallene at flere ruser seg igjen. 

Ved Teigar ungdomsskole tok rektor affære da han oppdaget omfanget av problemet. Rektor ved Bjøråsen skole i Oslo trosset sin egen frykt for hvordan det ville bli oppfattet, og valgte å være åpen om problemene de opplevde ved skolen. Det anbefaler han også andre å være: 

– Vi som jobber med en så krevende og viktig samfunnsoppgave, plikter å gi beskjed dersom noe er galt, sier han.  

Rektor i Stavanger, Sigbjørn Dagsland, mener ansatte i barneskolen også må være oppmerksomme på hva man skal se etter når det kommer til rus. Han lister opp en rekke ting som bør vekke mistanke hos lærere: trøtthet, dårlig skoleinnsats, symbolbruk, kodespråk og dårlig adferd.

– Lærere på ungdom- og videregående skoler er observante og ser etter tegn på rusbruk. På barneskolen tenker man ikke tanken, sier han.

 

Forsker: – Vi spør ikke om rus

– Vi spør ikke 10-12-åringer om rus, sier forsker Mette Løvgren.

Løvgren har ansvar for Ungdata Junior, en spørreskjemaundersøkelse for barn på 5. til 7. trinn. Så langt har Ungdata Junior stilt spørsmål til 15000 barn om hverdagen deres. Barn og ungdom blir ikke stilt de samme spørsmålene om seksualitet, rus og vold.

– Ungdata junior er laget helt fra bunnen av. Vi ønsket å lage en undersøkelse som målte viktige sider i barns liv på en alderstilpasset måte. Det er flere ting vi ikke spør om. Særlig gjelder det forhold rundt rus, seksualitet og vold, sier Mette Løvgren.

Det er flere årsaker til at forskerne ikke stiller spørsmål om disse temaene.

– Vi vil unngå at barna blir bedt om å anklage seg selv. Vi ønsker heller ikke at barna skal oppleve at de har varslet eller sagt fra om noe vondt de opplever. Undersøkelsen er anonym, og vi har ingen mulighet til å følge opp barn som blir utsatt for lovbrudd, sier Løvgren.

En annen årsak er frykten for at barna skal oppfatte at det ligger en forventning i slike spørsmål.

– Vi er redde for at de skal oppfatte det slik at vi normaliserer rus og alkohol. At vi gjennom å stille spørsmål, forventer at de skal ha erfaringer med dette, sier Mette Løvgren.