Laget trenger en Inger på kanten

Hun var en tettbygd dame. Med kort, lys hockeyklipp, håndverkerbukser og latter uten lyd. Og når Inger snakket, lyttet vi.

Publisert

Inger, vaktmesteren ved barneskolen der jeg gikk, var sjefen i gangene. Når hun ikke satt på kontoret sitt ved hovedinngangen med god oversikt over skolegården, eller reparerte det som måtte repareres, patruljerte hun bygget regelmessig.

Alle visste hvem hun var, og hun visste hvem alle var, om ikke av navn, så av utseende eller klassetrinn.

Dem hun kjente aller best, var de tøffeste gutta. Inger hadde en annen tone med dem enn de andre lærerne. Hun kunne le av vitsene deres, men kjefte som ingen andre. Og det var hos hennes de endte om de fikk parade. Da var det meldeplikt før skolestart om morgenen.

 

Så hvem som trengte en seier 

Det er ikke mange vaktmestre igjen i norske skoler. Da de ble borte, var det mer enn raske malejobber, hammer og spiker som forsvant. De var ikke pedagoger, men de kunne nå noen av ungene på andre måter, takle dem på eget vis. Jeg tror de visste hvem av elevene de skulle følge litt ekstra med på, hvem som hadde godt av en oppstrammer og hvem som trengte en seier.

Derfor blir jeg glad når jeg leser at de blir flere igjen, de «andre» i skoleverket. Antallet sosionomer, vernepleiere og barnevernspedagoger øker. Det ansettes helsesykepleiere og psykologer. De er ikke mange ennå, men de er flere. Og ved Trudvang skole i Sogndal må de ha norgesrekorden: Der har fire miljøterapeuter blitt til 14 på ti år.

Noen steder, som i Osloskolen, er også vaktmesteren på vei tilbake. Med stort nøkkelknippe og eget kontor. Det er bra for elevene. Og for lærerne.

Les også: Forsker: Lærerne ønsker seg miljøterapeuter

Les også: Handal: - Miljøterapeutene må ikke bli erstatning for læreren

 

Gode på ulike ting

Rapportene og stortingsmeldingene sier alle det samme, tidsbrukundersøkelsene likeså: Andre oppgaver stjeler av lærernes tid. Tid de burde brukt på undervisning og elevenes læring.

Halvparten av norske lærere oppgir at de ukentlig eller oftere utfører vaktmester- og renholdsoppgaver. Sju av ti sier de har fått mindre tid til å forberede og utvikle undervisningen.

 

Les også: Mitt liv som lærer

I den to uker gamle regjeringsplattformen står det eksplisitt at man skal tidstyvene til livs. Et utvalg, nedsatt av kunnskapsminister Jan Tore Sanner, er allerede i gang med arbeidet.

Jeg tviler på at de finner noe annet enn det vi allerede vet: Laget trenger flere spillere. En med god venstrefot, en som briljerer i lufta. Og kanskje en Inger på kanten.