Pim gledet seg til å gå på skolen, men etter en stund ble det plutselig veldig vanskelig.
Pim gledet seg til å gå på skolen, men etter en stund ble det plutselig veldig vanskelig.

Pim vil ikke gå på skolen lenger

En bildebok om skolevegring, skrevet og illustrert fra innsiden.

Publisert   Sist oppdatert

Gro Dahle har i flere bildebøker tatt opp temaer som kan være vanskelig for barn og unge, blant annet om vold i hjemmet og skilsmisser. Denne gangen har hun skrevet om skolevegring.

Forfatteren har førstehånds kjennskap til skolevegring, noe hun blant annet gav uttrykk for i et intervju Utdanning gjorde med henne i 2017. Selv følte hun ikke at hun passet inn i skolen. Da hun ble spurt om hva som var bra med skolen, svarte hun: – Ingenting var direkte bra med skolen. Bortsett fra den ene læreren som sa at han syntes det virket som om jeg var oppvokst i et annet stjernesystem. Ellers var skolen noe jeg bare måtte utholde.

Bokomtale

Grevlingdager

Av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus (ill.)

Cappelen Damm 2019

I begynnelsen av boka gleder hovedpersonen i «Grevlingdager», gutten Pim, seg til å begynne på skolen, men etter en stund blir det vanskelig. Pim får vondt i magen, han vil bare ligge i senga si. Først når mamma sier at han nok må bli hjemme i dag, blir det plutselig lettere å puste.

Men neste dag må Pim gå på skolen, sier mamma. Og Pim lurer på om det bare er han som er dum og vanskelig. Hvorfor skjønner ingen at han synes det er fælt med den store skolegården, den bråkete gangen og gruppearbeidet?

Det er åpenbart at forfatteren trekker på sine egne erfaringer. Opplevelsene hun selv hadde fra sin egen skolegang, kom igjen da hennes barn gikk på skolen. I det ovennevnte intervjuet forteller Gro Dahle at hun ofte tenker tilbake på hvor stor lettelse det var å ta barna ut av skolen og få til en bra hverdag for dem med gode læringsforhold og fine prosjekter.

– Jeg var veldig sint og fortvila i forholdet til skolen, men prøvde å samarbeide. Allikevel fikk barna sammenbrudd på sammenbrudd i skolen, så den eneste løsningen var hjemmeskole, noe som tok litt tid å få lov til og mye kamp, fortalte Gro Dahle

Pim i boka greier til slutt å fortelle pappaen sin om det som er vanskelig på skolen, og pappa forstår, for han husker at det var slik da han selv var liten. Når det er kommet for en dag, greier skolen, foreldrene og Pim selv å lage en skolehverdag som han kan trives litt bedre i. Litt etter litt. Med litt mer struktur blir det mindre kaos for Pim. Og noen ganger får Pim lov til å gå til skolens bibliotek og kose seg med bøker, helt alene.

Det er forfatterens datter, Kaia Dahle Nyhus, som har illustrert boka. Hun opplevde selv å ha skolevegring fra fjerde klasse og ut videregående, fortalte hun til bladet Psykisk helse i nr. 5/2019. Hun forteller at hun tok utgangspunkt i fargepaletten. I boka brukes gjennomgående grågule farger når hun tegner kaoset på skolen, mens oransje og rødt betegner uro og faresignaler.

Gro Dahles bøker brukes aktivt i terapisammenheng og er pensum på barnevernsutdanningen, skriver forlaget. Jeg tror mange foreldre vil ha glede av å lese boka, både for seg selv og for barna. Boka setter ord på det enkelte barn føler, og den kan bidra til å øke forståelsen for medelever som ikke bestandig synes at livet på skolen er like lett.