Annonse

Stor maskin til lite barn. En plass bak spakene her var det ultimate målet for barna på byggdag. Foto: Snorre Schjønberg

Her får 5.-klassingene smaken av yrkesfag

Barna fra femte klasse på Sten-Tærud-skolen i Skedsmo fikk prøve seg som byggfagelever før sommeren. Det håper Akershus fylkeskommune kan bli et årlig innslag.

Annonse

Følg Yrke på Facebook!

Målet er å hjelpe barna med å få øynene opp for yrkesfag og alt det har å by på. Derfor ble en gjeng femteklassinger utstyrt med arbeidsklær, verktøy og arbeidsmot for å lære seg byggfag på Skedsmo videregående skole.

– Dette er et pilotprosjekt, så det er noe helt nytt som vi håper at er noe vi kan gjøre videre framover. Det er et Intreg-prosjekt som vi har i samarbeid med byggebransjen i Sverige og skolene i Norge. Det er fylkeskommunen som er prosjekteier, sier Trond Pettersen, rådgiver for videregående opplæring i Akershus.

Barneskoleelevene får prøve seg på det praktiske her. Det er ikke noe de er alt for vant til fra sin vanlige skolehverdag.

Male-posten var en av de mest populære blant barna, og her var det to lærlinger som måtte trå til for å holde ro og orden.
FOTO: Snorre Schjønberg

 

Avanserte oppgaver

 – De har fått prøve seg på snekring, støping, maling, muring og på å kjøre anleggsmaskiner, sier Pettersen.

– Hvor avanserte oppgaver får barna?

– Snekringen og tømringen de gjør er verktøykasser og andre små oppgaver, men det har vært muring av pipe og også bruk av anleggsmaskinene som elevene her bruker til vanlig, sier Pettersen.

Skedsmo videregående er en skole i vekst, med rundt 1200 elever på både studiespesialisering og yrkesfag.

Håpet til Akershus fylkeskommune er at barneskoleelevene skal bli interessert i yrkesfag før de skal gjøre valget sitt etter ungdomsskolen.

– Barn og unge får ikke prøve så mye byggfag, så når de nå skal velge utdanning så vet iallfall disse hva det er, så da kan vi kanskje få rekruttert dem om fem år når de skal søke, sier Pettersen.

– Dette er en pilot, så er det muligheter videre. Vi har barnas byggskole, men man kan ha barnas yrkesfagskole på alt. Det er mulig å videreutvikle, sier Pettersen.

Trond Pettersen i Akershus fylkeskommune var godt fornøyd med gjennomføringen av byggdagen.
FOTO: Snorre Schjønberg
Det gjaldt å holde tunga rett i munnen for ikke å søle for mye med malekosten.
FOTO: Snorre Schjønberg

 

Sommerskole

Tanken er å kanskje ha en yrkesfag-sommerskole neste år. Det synes elevene som hadde byggdag da Yrke kom på besøk var en god idé.

– De har vært veldig flinke, veldig lydige og stolte når de fikk på arbeidsklær og verktøy. Det er ikke så mange femteklassinger som har prøvd å kjøre gravemaskin eller muring før, sier Pettersen.

– Det viktigste er at når du kommer hit skal du få gjøre noe praktisk, du skal få legge murstein, du skal få spikre, du skal ikke bare se på. Det ligger pedagogikk i det, og det er veldig bra voksentetthet. Det er også Vg1 og Vg2-elever som er med, så de får veldig tett oppfølging.

Etter en uke med nye og spennende oppgaver, fikk elevene med seg både diplom, egensnekret verktøykasse og selv-støpt fakkelholder med seg hjem.

Og kanskje en liten gnist for yrkesfag.

Femteklassingene fikk med seg en hjemmesnekret verktøykasse hjem. Den fikk de hjelp av byggfagelever til å lage.
FOTO: Snorre Schjønberg

Nyhetsbrev




Les mer om nyhetsbrevet her



 
 

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr. 3/2017

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!

Fakta

Denne artikkelen er også publisert i Yrke nr. 3/2017