Utdanningsvalg

Rådgiver Svein Liane.

– Ungdommene er svært opptatt av valget de skal gjøre for videregående

Og en ting er tiendeklassingene på Cicignon skole i Fredrikstad sikre på ikke er klokt: Å bare velge det samme som bestevenninna si!

Publisert Sist oppdatert

Denne reportasjen ble første gang publisert i Yrke våren 2019.

Vi er i klasse 10 A og 10 B på Cicignon skole som har sin nest siste time med utdanningsvalg før de skal ta sitt valg av videregående skole. Det er bare tre uker igjen til fristen er ute og i mellomtiden er det vinterferie.

– Ut med propp og ned med skjerm, sier rådgiver Svein Liane og krever fokus fra elevene.

– Nå er det bare en time igjen med utdanningsvalg før dere skal ha bestemt dere, sier Liane til klassen og rådgiveren konstaterer tørt at han hører flere gisp.

Halvparten har søkt denne februardagen. De fleste har valget ganske klart for seg, men noen må gå noen runder til med seg selv.

– Dette er det første store valget de gjør alene, det er nok veldig rart, konstaterer Liane.

– Jeg merker jo at elevene blir mer og mer alvorlige ettersom tidsfristen nærmer seg og valget må tas.

Velge nytt

Det bekrefter Ylva Müller Boman (15).

– Du har gått på den samme skolen i 10 år, hatt de samme lærerne, de samme klassekameratene. Gått den samme skoleveien. Plutselig skal du velge helt nytt, sier hun.

– Hvis du står mellom to valg, så kan det også være lett å følge det valget venner tar, men man kan jo ikke følge utdanningen til bestevenninna si heller.

Flere i klassen nikker.

Ungdommene står overfor vanskelige valg.

Derimot velger de gjerne ut ifra hvor de tror de vil trives. Skolebesøk på forskjellige videregående skoler gjør det mulig å få et inntrykk og noen skifter også mening etter å ha vært på et sted.

– Jeg har søkt på medier og kommunikasjon på Glemmen videregående skole. Jeg vippet mellom idrett og medier. En hospitering på Glemmen og medielinja der avgjorde, sier Lars Håkon Jørgensen (15).

– Jeg likte miljøet og folka og lærerne på der på en måte som gjorde at jeg syntes jeg passet fint inn der. For meg er det viktigste med valget av videregående at jeg kommer til å trives der. At jeg kan være meg selv, sier 15-åringen.

Elektroingeniør

Ole Henrik Setterberg (15) er helt enig:

– Jeg skal søke studiespesialisering, idrett eller annet. Jeg vil gjerne bli elektroingeniør og vurderte sciencelinja på Greåker. Under utprøving fant jeg ut at dette ikke var helt meg. Jeg syntes det virket litt lukket der. Jeg må være et sted jeg tør å snakke. Og ikke bare være opptatt av pugging, sier han.

15 år gamle Nina Hermuz har ikke helt bestemt seg denne februardagen, men dette vet hun:

– Jeg vil ha det gøy på videregående og da tror jeg det vil passe meg å gjøre noe praktisk, som å gå på en mekanikerlinje der man er færre elever og kan jobbe sammen om å mekke en motorsykkel for eksempel. Fellesskapet rundt det å jobbe praktisk med andre frister meg.

En-til-en-samtaler

Trinnansvarlig Cathrine Eriksen sier hun merker en endring på elevene i forhold til at de skal ta sitt første store selvstendige valg gjennom skoleåret:

– De blir på en måte mer motivert, og spesielt i løpet av høsten i tiende. Etter å ha fått gjennomgang av rådgiver og besøkt skoler merker man at elevene forstår hva de må legge ned av innsats for å nå målene sine og kravene som stilles til inntak på de ulike studieretningene.

Rådgiver Svein Liane har lang erfaring med å være rådgiver og veilede tiendeklassingene mot det første store valget de skal ta på egen hånd. Det er veiledning både individuelt og i klasserommet, forteller han:

– Jeg har en-til-en-samtaler med alle elevene. Mange av dem kommer mange ganger for veiledning. Vi opplever at ungdommene generelt er svært opptatt av valget de skal gjøre for videregående. Etter at faget utdanningsvalg kom for noen år siden har det også vært mulig for elevene å forberede seg på dette valget på en bedre måte, gjennom den opplæringen som faget gir. På den måten har de også modnet mer i forhold til å velge et program for videregående.

– Besøker alle elevene videregående skoler?

– Alle elevene er på utprøving to dager på høsten i 10. trinn, på et program de har ønsket å se nærmere på. I tillegg har de ulike VGS åpne dager. Glemmen har en «miniutprøving» på sin åpne dag, og da tar jeg med alle elevene fra vår skole til det. Utdanningsmessa i Kongstenhallen er alle elevene på i oktober/november. Videre er det tre kvelder med foreldremøter for alle i kommunen, der alle de videregående skolene deltar.

– Hvordan er fordeling mellom yrkesfag og studiespesialisering blant elevene her?

– Fordelingen er cirka 50/50 på vår skole, over tid.

– Ser dere foreløpig noen trend i årets utdanningsvalg?

– Jeg legger stor vekt på de yrkesfaglige programmene på foreldremøtene, og forsøker å vise alle mulighetene som de gir, sier Liane.

Powered by Labrador CMS