Annonse
Debatt
Omtrent seks av ti nyutdannede lærere i barnehage og skole forteller om et såkalt «praksissjokk» når de møter yrkeshverdagen. Her er fem oppfordringer til deg som har vært i læreryrket noen år. Arkivfoto: Utdanning
Omtrent seks av ti nyutdannede lærere i barnehage og skole forteller om et såkalt «praksissjokk» når de møter yrkeshverdagen. Her er fem oppfordringer til deg som har vært i læreryrket noen år. Arkivfoto: Utdanning

Fem tips til deg som har vært i yrket noen år nå, som lærer eller leder

Det er ikke alltid en dans på roser å gå fra lærerstudiene til å utøve yrket, skriver Frank Aleksander Bræin, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet. Han kommer her med noen tips til deg som har vært i yrket noen år.

Del side


Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

Skole- og barnehagestart har kommet og gått. Tusenvis av spente barn og elever har gjennomført sine første uker i skoler og barnehager over det ganske land. Jeg er trygg på at de norske lærerne har gitt dem en varm velkomst og vil ta godt vare på dem det kommende året.

Men barna og elevene er ikke de eneste som er nye. Flere tusen nyutdannede lærere har unnagjort sine første uker i yrket. Å si at de har vært like spente som barna, er neppe en overdrivelse.

Det er nemlig ikke alltid en dans på roser å gå fra lærerstudiene til å utøve yrket. Omtrent seks av ti nyutdannede lærere i barnehage og skole forteller om et såkalt «praksissjokk» når de møter yrkeshverdagen.

Dette er en oppfordring til deg som har vært i yrket noen år nå, som lærer eller leder. Du kan være et viktig bidrag til at den nyutdannede på din skole eller i din barnehage får en god start i yrket, og at «praksissjokket» ikke blir en realitet for h*n. Her er noen konkrete tips til hvordan: 

 

– Si hei. Spør hvordan det går. Be den nyansatte sette seg med deg i lunsjen om h*n sitter alene. Å føle seg inkludert sosialt er uvurderlig for trivsel på en arbeidsplass. 

 

– Del av din kompetanse. Den nyutdannede er nok smertelig klar over at h*n mangler yrkeserfaring. Men det er ingen grunn til at h*n skal måtte finne ut av alt på egen hånd når det er så mye erfaring og kompetanse i barnehagen eller skolen fra før. 

 

– Anerkjenn den nyutdannedes kompetanse. Det er ikke usannsynlig at h*n sitter på oppdatert forskningskunnskap som du ikke har. Er du åpen for det, kan det både føre til at kollegiet oppdaterer sin kompetanse og at den nyutdannede føler seg som en del av profesjonsfellesskapet.  

 

– Skap trygghet og gi uttrykk for at det er greit å være usikker. En nyansatt lærer vil ofte være redd for å vise at h*n er usikker. Hva hvis kollegene og lederen tror at h*n ikke klarer å gjøre jobben sin? Men for å utvikle seg er det viktig å være åpen om det som utfordrer. Du kan bidra til takhøyde for nettopp det.  

 

Til slutt har jeg et siste tips til ledere: 

– Tilby organisert veiledning. Det setter de ovennevnte tipsene i system. Avsatt tid til veiledning fra en erfaren lærer med formell veilederkompetanse har en dokumenterbar effekt på hvordan den nyutdannete opplever starten på yrkeslivet. Gjennom dette sikrer du både at de nyansatte lærerne dine blir lenge ved din barnehage eller skole og at dere får et bedre og mer inkluderende profesjonsfellesskap.

 

 

  • Frank Aleksander Bræin er leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet

 

 

_____________________

 

Hei!

Kommentering av artikler er ikke tillatt mellom midnatt og 06:00.
Velkommen tilbake!

 

_________________________