Annonse

- Vi har en struktur som skal ta vare på nytilsatte, sier kommunalsjef for oppvekst i Spydeberg kommune, May Kirsti Heggelund. Lærer Mehrdad Taherifard skulle gjerne hatt en veiledningsordning på plass. Foto: Hans Skjong

– Vi tar vare på våre nyansatte

Kommunalsjefen i Spydeberg kommune mener nyansatte lærere hos dem får god oppfølging.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

– Vi har en struktur som skal ta vare på nytilsatte. Skolene i kommunen har ikke en egen formalisert veiledningstjeneste, men strukturen og størrelsene på skolen gjør at lærere får god oppfølging, sier kommunalsjef for oppvekst, May Kirsti Heggelund.

Tallene viser at en av seks lærere slutter i jobben etter fem år. Mehrdad Taherifard er ungdomsskolelærer ved Spydeberg ungdomsskole. Han forteller til Utdanning at den første tiden som nyutdannet var slitsom. Han understreker at han fikk god hjelp av kolleger, men skulle gjerne hatt en systematisk, lik veiledning for alle som er ferske i læreryrket.

Rektor ved skolen vil ikke uttale seg i saken, men Heggelund sier lærerne ved Spydeberg ungdomsskole har mange ressurspersoner rundt seg.

Hun peker også på at veiledningsordningen ikke er lovfestet. 

– Da hadde det vært en annen situasjon, sier Heggelund. 

Les også: Veiledning, hva med de erfarne lærerne? 

 

– Størrelse har ingenting å si

Lederen i Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere, Eva Bjerkholt, sier at både rektor og kommunen i Spydeberg trolig har sitt «på det tørre». Spesielt ettersom Taherifard formelt sett hadde vært ansatt ved skolen i mer enn to år da han var ferdig utdannet. Han startet nemlig først som vikar ved skolen mens han studerte.

– Men dette er en situasjon han deler med mange lærere i Norge. Vi må også huske på at veiledning av nyansatte ikke bare dreier seg om læreren selv, men om å gi elevene den kvalifiserte og gode undervisningen de har rett på, sier Bjerkholt og minner om at hverken skolens eller kommunes størrelse skal ha noe å si for om lærere får en formalisert veiledningsordning.

Les også: Praksis forbereder oss ikke nok på yrket

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!