Elin Daler, kontaktlærer ved Nordstrand skole i Oslo, deler tips om kunst og håndverksundervisning og klasseromsinnredning på Instagram, bloggen «Kunst-Skaplig talt» og på Facebook. – Det skal være vakkert og pent, og sånne ting skaper en fin stemning i rommet. Jeg er opptatt av at omgivelsene påvirker oss ubevisst, sier hun. Her er hun sammen med elevene Hannah og Noah.

Slik kan du innrede klasserommet slik at det blir behagelig for elevene

– Når vi voksne kommer inn i et fint innredet rom, syns vi det er behagelig å være der. Hvorfor skal det ikke være sånn for ungene på skolen? sier lærer Elin Daler.

Publisert Sist oppdatert

Nå vil hun inspirere andre lærere til å innrede klasserommet på spennende måter.

– Mange lærere pynter klasserommet til jul, men kanskje ikke så mye ellers i året, sier kontaktlærer Elin Daler.

Det samme kan ikke sies om hennes klasserom for klasse 3b på Nordstrand barneskole i Oslo. En fargerik lesekrok i hjørnet, dekorative mestringsmerker, og blyantholdere og skap kledd i fargerike overflater trekker tankene i retning av en scene fra «Charlie og sjokoladefabrikken».

– Det skal være vakkert og pent, og sånne ting skaper en fin stemning i rommet. Jeg er opptatt av at omgivelsene påvirker oss ubevisst, sier hun.

Gjennom bloggen «Kunst-Skaplig talt», en Facebook-side og en Instagram-konto deler hun bilder fra kunst og håndverksundervisningen, og tips til hvordan klasserom kan innredes på spennende måter.

Avslappende pynting

Tegningene og arbeidene til elevene blir hengt opp i klasserommet og bidrar til å dekorere det fysiske læringsmiljøet.

Elin Daler sier hun lærte veldig mye av en lærer som heter Sissel Hovland.

– Hun var veldig inspirerende. Da vi hadde kunsthistorie, hadde hun laget svære plansjer i stedet for å vise den kjedelige powerpointen. Det var svære, flotte oversikter, og det var svært taktilt, sier Daler, som mener oppgaver som innebærer at elevene bruker hendene, bidrar til at de husker stoffet bedre.

– Det er jo svært dekorativt her, men samtidig har mange lærere travle arbeidsdager og kanskje ikke nok tid til å dekorere klasserommene slik. Hvordan løser du det tidsmessig?

Elevarbeidene blir hengt opp på veggen for å dekorere klasserommet. Derfor sørger Elin Daler for at det er et bredt utvalg av fargeblyanter og tusjer tilgjengelig for elevene.

– Jeg bruker mye tid på dette, men jeg tenker ikke så mye over at jeg gjør det. Jeg kan av og til sitte og lage mestringsmerker på kveldene. Det er avslapning for min del, sier hun.

– Se til USA og England

– Har du noen tips til tidseffektiv dekorering for andre lærere?

– Det spørs hvor god tid man har, men å innrede klasserommet innbydende handler om å se mulighetene. Du kan få tips fra kollegaer og spørre om ledelsen kan bidra. Du kan finne god inspirasjon på blogger, nettsamfunnet Pinterest og Instagram. Jeg syns det er veldig gøy å se hvordan lærere i USA og England innreder klasserommet. De er litt flinkere til å tenke klasseromsinnredning der borte, sier hun.

Samtidig viser en større studie fra Storbritannia at for mange visuelle inntrykk i klasserommet har en negativ påvirkning på læringsmiljøet for elevene. Det samme har fraværet av dekorasjoner og farger, skriver det australske forskningsnettstedet The Conversation. Studien ble utført ved University of Salford i Manchester i England. Studien viste, som så ofte i forskning, at en gyllen middelvei er det riktige å gå for.

Elin Daler er helt enig i at klasserommet må ha god orden og struktur.

Lærer Elin Daler lar seg inspirere av klasseromsinnredning i USA og England, to land hun mener ligger i forkant på denne fronten. Bildet viser elevenes mestringsmerker.

– Det som henges opp, må være relevant for undervisningen, og det må være behagelig for elevene å hvile øynene på det, sier Daler.

– Det er jo mange slunkne skolebudsjetter rundt omkring. Hvor mye koster det å innrede klasserommet på denne måten?

– Det trenger ikke å koste mye i det hele tatt. Du kan finne mye billig på Ikea, på eBay og på loppemarked, sier hun, og legger til at folk i nærmiljøet ofte er behjelpelige med å gi puter, tepper og lignende når de hører at det går til skoleformål.

– Bør være det samme for barn

To av hennes elever, Noah og Hanna, sitter litt med Daler i lesekroken.

– Elin setter veldig stor pris på oss, og at vi har det fint på skolen, sier tredjeklassingen Hanna.

– Det hadde ikke vært like fint her uten fargene, sier Noah.

Daler er en ressurs for kollegaene, sier kontaktlærerkollega Marianne Wiig, som er kollega i kunst- og håndverkstimen til Daler da Utdanning er på besøk.

– Klasserommet gir god arbeidsro og er et godt sted å være. Når elevene har harmoni, farger og noe vakkert å se på, gjør det skolen til et spennende sted å være på gjennom dagen, sier Wiig.

Daler skulle ønske det var mer søkelys på den estetiske dimensjonen i klasserommet.

I det ene hjørnet av klasserommet kan elevene sitte i den fargerike lesekroken. – Det hadde ikke vært like fint her uten fargene, sier tredjeklassingen Noah, her sammen med medelev Hanna.

– Når vi voksne kommer inn i et fint innredet rom, eller et kontor med behagelig innredning, syns vi jo det er fine og behagelige steder å være. Hvorfor skal det ikke være sånn for ungene på skolen, sier Daler.


Har du et tips du vil dele med andre?

Epost: tips@utdanningsnytt.no

Powered by Labrador CMS