På skjermen ser du bilder av to kjente bloggere. – Disse bildene er nøye redigert og planlagt. Hvor vanlig er det å spille tennis i bikini, med store solbriller på? spør forsker Hans Christian Arnseth. Foto: Kari Oliv Vedvik

Med to ansikter på nettet

Tenåringer har gjerne flere brukerkontoer på sosiale medier: En konto der de spiller ut en rolle og en der de kan være seg selv.

Publisert

Forsker Hilde Hilmarsen har intervjuet seks 14-åringer om deres bruk av sosiale medier, sammen med Hans Christian Arnseth, som har vært med å analysere og skrevet om funnene.

* Denne artikkelen ble først publisert i Utdanning nr. 5/2017.

 

Funn fra Ungdata-undersøkelsen

  • Om lag 50 prosent av guttene på videregående skole bruker én time daglig på sosiale medier.

  • Over 70 prosent av jentene på videregående skole bruker mer enn én time på sosiale medier.

  • 70 prosent av guttene på 9. trinn bruker minst én time på elektroniske spill.

  • 36 prosent av jentene på 9. trinn bruker minst én time på elektroniske spill.

  •  I 2011 var 40 prosent av ungdommene ute med venner minst to ganger i uka.
  • I 2015 var 30 prosent av ungdommene ute med venner minst to ganger i uka.

 

– De er seg bevisst sitt publikum. Noen hadde to Instagram-kontoer. På den ene delte de ting de opplevde hadde nyhetsverdi. De gjorde seg stor flid med at det enten skulle være morsomt, gi en opplevelse eller være noe utenom det vanlige. På de offentlige kontoene var det viktig å få kommentarer som viste at andre var litt misunnelige, sier Arnseth til Utdanning.

 

Arnseth er førsteamanuensis og forskningsleder ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

 

Lite fysisk sammen

Unge i dag er mindre sammen med jevnaldrende på fritiden enn tidligere, men de samhandler ofte med mange på nett; ofte flere timer hver eneste dag. Tall fra Ungdata-undersøkelsen viser at skjermbruken blant unge er høy. 26 prosent av ungdomsskoleelevene bruker mer enn fire timer foran skjerm hver dag, 31 prosent av elevene på videregående har også mer enn fire timer skjermbruk hver dag.

 

Om lag halvparten av alle guttene bruker minst én time om dagen på sosiale medier, og nesten 70 prosent av jentene gjør det samme. – De unges uorganiserte aktiviteter skjer i mye større grad på nett i dag. De klatrer nok ikke like mye i trærne som de gjorde for en generasjon siden, sier Hans Christian Arnseth.

 

Sminket virkelighet

Mange ser til de populære bloggerne for å få inspirasjon. Det finnes blogger innen de fleste tema og kategorier. Flere bloggere opptrer i ulike kanaler som de oppdaterer jevnlig.

– De unge vi snakket med, var også opptatt av at mange leste, likte og gjerne kommenterte innleggene deres. Respons fra publikum er en viktig drivkraft for å legge ut ting på nett. Å få kommentarer og likes fra venner var en bekreftelse på vennskapet, forteller Arnseth.

Når informantene la ut bilder av seg selv, var det om å gjøre at bildene var så pene og spennende som mulig. Venner kommenterte gjerne med ting som; «Shit, du var sykt fin!», «verdens fineste» og lignende kommentarer.

– De kunne bruke lang tid på å ta bilde med riktig vinkel og redigere dem etterpå. Det å kunne beherske publisering og være god i bilderedigering er jo også ferdigheter de kan benytte seg av senere.

 

Tilpasser seg offentlig rolle

De unge var opptatt av å fronte sine interesser og tilpasset seg den rollen de ville skulle være offentlig. – En ungdom brukte mye tid på kakebaking, og hun tilstrebet å publisere oppdatering av siste kake, riktig lyssatt. En annen brukte mye tid på idrett, og for ham var det viktig å legge ut sportsbilder.

 

Ungdommer ber også venner fjerne bilder som de selv mener ikke er fordelaktige for dem selv.

 

– På de private kontoene var de mer avslappede og mer sårbare. Men det skjer jo at man tror at man snakker bare til sine venner på en lukket gruppe, og så spres det av en av medlemmene ut på det åpne nettet. Jeg vil tro at det er noe de unge er klar over, men ikke alltid tror kan skje, sier forskeren.

 

Powered by Labrador CMS