Elevenes stemme er viktig når det er matteråd ved Molde videregående. Fra venstre Anna Hjertvik Aasen, Thomas Dale Malones, Lise Marit Melseter, lærer John Steinar Helde, Live Sørflaten, Helene H. Holen, Sara Breivik og Vilde Berg. Foto: John Roald Pettersen

Samler elever og lærere for å gjøre matematikkundervisningen bedre

Litt over 20 elever og 12 lærere ved Molde videregående skole er samlet for å gjøre matematikkundervisningen enda bedre.

Hva motiverer deg til å velge matematikk?

– At vi får jobbe sammen. Gruppearbeid motiverer.

– At matte er gøy!

– Varierte arbeidsmetoder.

– At lærerne er motiverte.

 

Samtlige mattegrupper er representert, og rådet ledes i dag av elevene Anna Hjertvik Aasen, vg 3, og Lars Stutzer, vg 1.  «Matteråd» er en del av NORCAN-partnerskapet, som skolen er med i.

Da rådet var samlet for en måneds tid siden, fikk elevene følgende oppgave med seg tilbake til sine respektive grupper: «Hva motiverer deg til å velge matematikk?»

Nå skal svarene presenteres.

Snart er tavla dekket av gule og rosa lapper. Innspillene organiseres og systematiseres. Det danner seg snart et bilde av hva elevene mener er avgjørende for motivasjonen i faget: samarbeid, mestring, nytteverdi for videre studier, å variere arbeidsmetodene – og som én skriver: «At det ikke er språk og samfunnsfag!»

– Dette er kjempespennende å være med på, og absolutt nyttig, sier Anna Hjertvik Aasen, elev-representant i NORCAN-utvalget og en av lederne for dagens matteråd.

Hun ser på dette som en mulighet for elevene til å påvirke undervisningen.

– Det skjer i nært samarbeid med lærerne, og vi opplever at vi blir tatt alvorlig. Vi blir også mer bevisste på vår egen læring, og det sprer seg videre i klassene. Det er også veldig bra at matterådet får fram stemmen til de elevene som sliter med matte, ikke bare de som er flinke og motiverte fra før, sier Aasen.

 

Skolebasert forskningssamarbeid

Molde videregående skole er én av tre norske skoler som er med i NORCAN-partnerskapet, et skole-basert samarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge og Canada, initiert av Utdanningsforbundet.

– Det overordnede målet med NORCAN er å etablere et nettverk av skoler som samarbeider om å forbedre elevenes læring i matematikk. Gjennom å organisere arbeidsgrupper av elever og lærere på hver skole skal vi prøve å identifisere utfordringer i matematikkundervisningen på vår skole, og samarbeide med tilsvarende grupper på partnerskolene for å utvikle strategier for forbedring, forteller avdelingsleder for realfag ved Molde videregående skole, Kirsti Moe Oterhals.

Molde videregående skole har en lang tradisjon som realfagskole, og den har tidligere deltatt i flere matematikkprosjekter. Skolen har i dag 780 elever, og det undervises i matematikk i 26 ulike grupper. Etter søknad ble skolen valgt ut som én av tre norske deltakere i NORCAN, sammen med Børresen ungdomsskole i Drammen og Ranvik ungdomsskole i Sandefjord.

– Vi har fått mye igjen for å delta. Vi har blant annet besøkt skoler i Ontario og Alberta, også med elevrepresentanter, og vi har fått mange inntrykk tilbake. Ideen om matteråd kom fra en skole i Ontario, og hovedtanken bak er at ved å la elevenes stemme komme med, kan vi på en bedre måte utvikle og forbedre undervisningen, sier Oterhals.

Gjennom å organisere arbeidsgrupper av ledere, lærere og elever på hver skole skal man prøve å identifisere utfordringer i matematikkundervisningen på sin egen skole, og i samarbeid med tilsvarende grupper på partnerskolene utvikle forbedringsstrategier. Målet er både å styrke lærernes læring og erfaringsgrunnlag og å tilføre skolene en metodikk og tradisjon for utforskende praksis som kan overføres til andre fag og fagområder.

 

Å få med alle

Et sentralt begrep i prosjektet er «equity», som handler om å få med alle og at alle elever skal lære mest mulig. Derfor er det også viktig å få alle elevgrupper i tale, også de som sliter med matematikk. Matematikklærerne Vibeke Reistadbakk og Erlend Vindal er svært positive til tanken bak matterådet.

– Det er veldig nyttig for oss å få elevenes synspunkter på undervisningen. Det gjør det mye lettere å gjøre konkrete endringer dersom det er nødvendig, sier Reistadbakk.

– Elevene har utvilsomt noe å komme med. Alle har sine opplevelser knyttet til det å lære matematikk, og når det blir organisert på denne måten, med elever som styrer matterådet, er det lettere for dem å komme fram med det de tenker og mener. Dette har vært positivt for alle parter, tror jeg, sier Vindal.

Marthe Ødegård og Lars Stutzer er to av de nye elevene i NORCAN-utvalget ved skolen. De ser fram til å lære mer gjennom en ukes studietur i Canada senere på våren, men mener at arbeidet som gjøres på egen skole i prosjektet, også er viktig.

– Det at vi får komme fram med våre meninger og synspunkter, er veldig bra. Matteråd blir som et elevråd i matematikk, og det er nyttig, mener Marthe Ødegård.

 

Utdanningsforbundets forskningspolitikk

– Å satse på profesjonsdrevet, praksisnær og relevant forskning er en sentral del av Utdanningsforbundets forskningspolitikk, og dette er en av grunnene til at vi har valgt å gå inn i dette internasjonale partnerskapet, sier seniorrådgiver Bjørg Eva Aaslid i Utdanningsforbundet.

– Et sentralt poeng med partnerskapet er at skoleledere, lærere og elever sammen skal komme frem til hva de ønsker å forbedre og hvordan de skal jobbe med dette. Vi mener at dette legger et godt grunnlag for skoleutvikling. Ikke bare innen matematikk, men også i andre fag. Erfaringer så langt har vist at det å bringe inn elevstemmen i partnerskapet, og inn i den faglige utviklingen, har vært veldig positivt. Og matterådet er et konkret eksempel på hvordan man kan jobbe med dette, sier Bjørg Eva Aaslid.

 

Powered by Labrador CMS