Læreren som ga barne-TV-mannen trygghet

De er skjønt enige om en ting, programlederen i barne-TV og ungdomsskolelæreren: Trygghet er nøkkelordet i møter med barn og ungdom.

Publisert Sist oppdatert

Vi kjenner Håvard Paulsen som en smilende programleder som inviterer ungene inn i TV-ruta. Men som ung gutt i Mo i Rana var Håvard absolutt ikke trygg, men faktisk litt skremt, da han skulle begynne på ungdomsskolen.

Dette er spalten Min Favorittlærer fra Utdanning nr. 13 2015

 

Eleven: Håvard Paulsen (36)

Programleder i barne-TV, utdannet skuespiller.

Elev ved Gruben ungdomsskole i Mo i Rana 1992–1995.

 

Læreren: Arne Kolåsæter (58)

Treårig lærerskole-utdanning i Nesna i 1985.

Lærer ved Gruben ungdomsskole i Mo i Rana siden 1985, bortsett fra to år ved Baasmo ungdomsskole 1993–1995. Har fagene matematikk, samfunnsfag og kroppsøving.

– Jeg hadde hørt flere historier om hva de største på ungdomsskolen kunne finne på å gjøre med de yngste. Jeg levde faktisk i litt frykt før jeg begynte i 7. klasse, sier Håvard til Utdanning.

– Grei og real mot alle

Men frykten forsvant ganske raskt i møtet med klasseforstander Arne Kolåsæter.

– Jeg oppfattet ham som snill. En som ville oss vel. Jeg kan huske at jeg allerede de første dagene opplevde ham som en trygg klippe, og jeg fikk en følelse av at dette ville gå bra. Det var noe med måten han tok imot oss på. Han var ærlig, tok oss på alvor og viste at han ville bli kjent med oss som mennesker, sier programlederen:

Ganske raskt forsvant en del av frykten for alt det skumle niendeklassingene kunne komme til å gjøre med sjuendeklassingene. Etter hvert erfarte også Håvard at historiene om villskapen var mest rykter.

Ranværingen Arne Kolåsæter kan ikke huske Håvard som spesielt utrygg.

– Nei, mer det motsatte. Håvard var en slik elev som utmerket seg på mange måter, som var grei og real mot alle, som jeg oppfattet at hadde en trygghet i seg selv, sier Arne.

– Trygge elever lærer best

Han er fortsatt lærer ved Gruben ungdomsskole i Mo i Rana, og han har fortsatt som motto at det mellommenneskelige er vel så viktig som det rent faglige.

– Det er jeg blitt mer og mer trygg på ettersom årene har gått. Jeg er også blitt enda mer bevisst på hvordan jeg er i klasserommet. Det viktigste for meg er å hjelpe elevene til å føle seg trygge på meg, seg selv og hverandre. Da er de også i stand til å lære mer rent faglig, sier han.

– Du underviser blant annet i matematikk. Er ikke da matematikkunnskapene det viktigste?

– Jeg er veldig engasjert når jeg lærer bort fag. Og det er viktig å lære elevene det faglige. Men jeg mener faktisk at det er enda viktigere å lære dem hvordan de skal oppføre seg: At de møter opp i tide, at de oppfører seg ordentlig mot hverandre. Dette er viktige egenskaper å ha med seg videre i livet. Så kommer det rent faglige oppå det, sier Arne.

Han legger til at faglig kunnskap alltid kan erverves, men at gode medmenneskelige egenskaper bør læres tidlig.

Også Håvard Paulsen er mer opptatt av det mellommenneskelige.

– Selvsagt er det viktig å lære seg fag, men jeg har alltid fokusert mest på samspill. Derfor er jeg ikke i tvil om at det er Arne som er min favorittlærer, sier programlederen.

Håvard husker at hos Arne var det åpen dør for å ta opp vanskelige temaer.

– Takket være måten han var på, slappet vi av. Han var oppriktig interessert i oss, ikke nedlatende, han var både en venn og en kaptein, men aldri noen klovn som gjorde morsomme ting for å bli likt, sier Håvard.

Vektlegger oppmuntring

Han husker Arne som en positiv kraft.

– Slik jeg husker det, var det et par av oss som var litt tøffe i trynet, med tendenser til å gi litt blaffen i skolen. Da ordnet Arne det slik at vi fikk stifte et band, og at vi fikk holde på å øve i klasserommet. Slik var han, han oppmuntret i stedet for å straffe, sier Håvard.

Lærer Arne husker ikke Håvard som skolelei, men kjenner seg igjen i at han heller vil oppmuntre enn å skjenne og irettesette. Og han vil gjerne være en venn, samtidig som han som lærer også skal være en arbeidsleder.

– Men disse prinsippene er jeg ikke alene om å ha. Det er mange gode lærere på Gruben ungdomsskole, sier Arne.

Læreren understreker også at han mener det er viktig med humor i klasserommet, noe han har sett Håvard ofte bruker i barne-TV.

– Men trodde du at Håvard ville ende opp på TV?

– Jeg er i hvert fall ikke forundret. Håvard har mange ressurser og kunne blitt mye. Men når jeg ser han på TV, så kjenner jeg igjen smilet og humøret fra den gang, sier han.

Selv understreker Håvard at det viktigste han kan være på barne-TV, er å være en «trygg med-seer» for ungene.

– Jeg har alltid sett alle filmer vi viser på forhånd. For meg er det viktig å snakke med ungene om det vi skal se, så er det innholdet i det som kommer etterpå som avgjør om jeg skal være litt sånn passe sprø og gæren, eller rolig, sier han.

– Den ærligheten som jeg opplevde at Arne hadde, har jeg tatt med meg i alt videre. Den nyter jeg godt av som skuespiller og som programleder. Seerne skal oppleve meg som sannferdig, sier Håvard Paulsen.

Powered by Labrador CMS