Vanlig melk er på vikende front, mens melk med smak vinner frem. Ill.foto: Kari Oliv Vedvik
Vanlig melk er på vikende front, mens melk med smak vinner frem. Ill.foto: Kari Oliv Vedvik

Flere skolebarn velger bort vanlig melk - de vil ha melk med smak

Norske skolebarn drikker mindre vanlig melk og mer melk som er tilsatt smak.

Publisert

Etter at Tine lanserte alternative melketyper i skolemelkordningen, har salget av melk tilsatt smak steget år for år.

– Trendene er de samme for skolemelk som for det totale salget av melk. Søtmelk uten smak har en negativ trend, mens søtmelk med smak viser en positiv trend. Tine tilbyr to varianter smaksatt melk på skolelyst.no, Lettmelk Kakao og Økologisk Lettmelk med bringebærsmak.

Begge variantene er uten tilsatt sukker, men har et naturlig innhold av sukker fra melk, forklarer Birgit Irgens. Hun er ansvarlig for skolemelk i Tine.

At skolebarn skal få tilbud om god og næringsrik mat og drikke i løpet av skoledagen, er viktig, påpeker Irgens. Skolemåltidet er også en sosial arena, og et hyggelig, felles måltid kan bety mye for trivsel på skolen.

 

Mindre melk - flere elever

I 2008 drakk norske skolebarn 18,9 millioner liter melk. I 2017 hadde dette sunket til 13,9 millioner liter melk. Men det ble også drukket 2,4 millioner liter melk tilsatt smak i tillegg i 2017. 

I skoleåret 2017–2018 var det 2070 skoler som deltok på skolemelkordningen, mot 2055 skoler året før.  Antall elever var 221.000 forrige skoleår. Året før var det 187.000 som fikk skolemelk.

– Vi er midt i påmeldingsfasen nå, men vi ser at flere skoler har registrert seg sammenlignet med året før på samme tidspunkt, den samme positive utviklingen ser vi på antall foresatte som har bestilt produkter til barna sine.

 

Mer fleksibel ordning

– Skolemelk.no skiftet navn til skolelyst.no fordi vi tilbyr flere produktkategorier enn bare skolemelk. Vi har smaksatte melkevarianter og fruktdrikker i tillegg til yoghurt og havregrøt. Alle drikkene vi tilbyr er helt uten tilsatt sukker eller kunstig søtning, sier Irgens.

Vi ser også at jo flere produkter skolene velger å tilby elevene, desto flere abonnenter og høyere salg. Økt fleksibilitet på skolelyst.no er også tatt godt imot av foresatte, som nå kan velge ulike produkter gjennom uka og dagen.

 

Behandlet ikke klagen

Det er ikke alle som har tatt skolemelkordningen vel imot. For tre år siden klaget en person Tine inn for Forbrukerombudet. Klagen gikk på at ordningen er ment å rekruttere barn til melkedrikking.

Forbrukerombudet valgte den gang å ikke behandle klagen fordi det er opp til skolens ledelse og skoleeierne å vurdere dette, ifølge Dagbladet.

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS