Annonse

– Tidligere kunne han være med venner på ettermiddagene, men nå synes han det er flaut å gå ut, når han ikke har vært på skolen. Så nå har han slutta på fotballen også, sier moren til «Alexander» i podcasten Storefri. Ill.foto: Sonja Holterman

«Alexander» (14) forstår ikke at de andre tør å gå på skolen

Første året på ungdomsskolen har «Alexander» vært like mye hjemme som på skolen. Nå håper moren at han i alle fall får en karakter på kortet til sommeren.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

I podkasten Storefri forteller moren til «Alexander» hvordan det er for sønnen å være redd for skolen. Og om hvordan det er å gå fra sønnen på morgenen, når hun vet at han burde vært på skolen.

– Å forlate han hjemme, og gå ut av døra, du føler deg veldig mislykka som mor, sier hun.

 

 

Åttende klasse har vært et ensomt skoleår for sønnen. Han har hatt lange perioder hjemme.

– Tidligere kunne han være med venner på ettermiddagene, men nå synes han det er flaut å gå ut, når han ikke har vært på skolen. Så nå har han slutta på fotballen også, sier moren. «Alexander» får snart sommerferie, men moren gruer seg allerede til høsten.

– Nå har han vært på skolen i to uker. Det er jeg glad for, men jeg tør ikke tenke at alt har ordnet seg, at det er sånn det kommer til å være, sier hun.

Moren til «Alexander» er en av mange foreldre som har barn med mye fravær fra barne- og ungdomsskolen. Utdanning har funnet ut av omtrent 20.000 barn er borte fra skolen minst en måned i året. Mange av dem har skolevegring.

– Det er et stort press, både fra venner og skole, og for mange barn blir det alt for mye, sier Maren Nordby i podkasten Storefri. Hun er seniorrådgiver i Statped. Aud Mork Bredesen er avdelingsleder samme sted, og forteller om et stort prosjekt om skolevegring.

  • Podkasten Storefri er produsert av fagbladet Utdanning. I studio sitter Sonja Holterman sammen med tekniker Albin Ødegaard.

Podkasten finner du på iTunes eller du kan laste den ned og høre den her

 

 

 

Nyhetsbrev




Les mer om nyhetsbrevet her



 
 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!