Annonse

- Åpenhet om seksualitet kan forhindre overgrep, sier barnehagelærer Pia Friis, som mener at barn må få lov til å leke seksuelle leker i barnehagen dersom de ønsker det. Foto: Roger Neumann, VG / NTB scanpix

– La barna leke seksuelle leker i barnehagen

I podcasten Storefri forteller barnehagelærer og foredragsholder Pia Friis at ansatte i barnehagene må la barna få lov til å leke nakne sammen.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

– Seksuell lek er viktig for barn. De får en bekreftelse på at disse følelsene er normale og at andre også har slike følelser, sier Pia Friis. Hun er utdannet barnehagelærer og har vært styrer i flere år. Hun holder foredrag om seksualisert lek, og møter mange barnehageansatte som er redde for akkurat denne typen lek. 

– Ansatte stopper, avleder og forhindrer seksuelle leker. De er så usikre at de heller sier nei, ta på dere klærne, sier Friis.

Men kan ikke barna ta denne leken på fritiden, må det absolutt skje i barnehagen?

– Det er ikke sånn lenger at barn leker i låver, naust eller ute i naturen hvor de kan gjemme seg bort. Når de hentes i barnehagen er de gjerne med voksne resten av dagen. Så det er i barnehagen denne leken oppstår, og da må vi vite hvordan vi skal møte den, sier Friis.

 

Tør å varsle om overgrep

– Frykten for overgrep har gjort at man er blitt engstelige for alt som har med nakenhet og seksualitet å gjøre, sier Friis. Friis mener åpenhet om seksualitet kan forhindre overgrep.

– Hvis barn går i en barnehage hvor det er lov å leke seksuelle leker så tør de også å fortelle det til voksne hvis det har hendt noe ubehagelig eller skummelt. Da vet de at det ikke kommer noen strenge reaksjoner, at de ikke får kjeft, sier Friis.

Psykolog Christian Lunde-Hansen mener det er viktig å skille den sunne seksualiserte leken fra den skadelige. 

– Barn har medfødt seksualitet som de må få utvikle. Det er klart at det skjer gjennom lek, utforskning og gjensidighet, men denne seksualiteten kan ikke få utvikle seg fritt. Vi voksne må agerer når vi ser bekymringsfull adferd, sier psykolog ved Ressurssenter for vold og traumatisk stress, Christian Lunde-Hansen.

– Hvordan kan man skille lek fra overgrep?  

– Det er ikke lett, men vi definerer den seksualiserte adferden som skadelig når adferden ikke er aldersadekvat, når det er makt eller press bak og når adferd ikke lar seg korrigere og justere, sier Lunde-Hansen.

I podkasten Storefri kan du høre mer om hvor grensa mellom seksualisert lek og overgrep går. Og hva voksne kan gjøre når de frykter at et barn har skadelig seksualisert adferd.  

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!