Konfliktarbeid i skolen

Forfatterne av denne boka viser hvordan gjenoppretting av rettferdighet fungerer bedre enn tradisjonelle sanksjoner når konflikter skal løses.

I lys av Djupedal-utvalgets ferske utredning, NOU 2015:2 «Å høre til – virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø», er dette en ny og viktig bok om konkrete tiltak i forebyggende arbeid og konflikthåndtering i skolen.

    Forfatterne presenterer og definerer begrepene konflikt og megling, med et tydelig søkelys på konfliktens muligheter og det at partene selv eier konflikten. Ut fra dette følger et ansvar for parter i en konflikt til å håndtere denne på best mulig måte, både for dem selv og omgivelsene. En slik tilnærming beskrives videre som en gjenopprettende prosess, og det er nettopp dette som er kjernen i boka; den gjenopprettende tilnærmingen i konfliktarbeid.

    Gjenopprettende tilnærming og prosesser er forankret i restorative justice, gjenopprettende rett. En oppstått skade søkes gjenopprettet eller redusert gjennom en prosess mellom partene. Forfatterne viser til eksempler fra justissektoren i Norge, og andre land, der denne tilnærmingen brer om seg. Forskning og erfaringer viser at dette virker. Forfatternes ønske er at skolen også ser det store potensialet som ligger i å bevege seg fra tradisjonelle sanksjonsformer til et gjenopprettende paradigme. De argumenterer også for skolens rolle som samfunnsaktør og kriminalitetsforebygger, noe som faller godt sammen med både den generelle del av læreplanen, og Handlingsplan for forebygging av kriminalitet (Justis- og beredskapsdepartementet 2013–2016). Et samlet storting vedtok også nylig en lovendring som åpner for bruk av gjenopprettende prosess i alle ledd av strafferettspleien.

    Når elever får trene på samhandling, kommunikasjon og problemløsning, når de får ansvar for selv å være drivkrefter i læringsmiljøarbeidet, når de får rette opp det de har gjort galt, da skaper vi gode samfunnsborgere. Innenfor en slik tilnærming er gjenopprettende konfliktarbeid også fredsarbeid.

    Bokens tyngde er den grundige presentasjonen av det forebyggende konfliktarbeidet ved hjelp av konkrete verktøy, for å bygge et godt fellesskap og gode relasjoner – mellom elev og lærer, og elevene imellom.

    God læring forutsetter en god relasjon mellom læreren og eleven, og her konkretiseres dette arbeidet med flere ulike hjelpemidler for læreren.

    Det legges frem beskrivelser av konfliktverksted og dialogsirkel. Her er det gode tips å hente til god læringskultur og god klasseledelse. Dialogsirkel er godt egnet i det daglige relasjonsarbeidet i klasserommet. En sirkel som fysisk utgangspunkt og måten prosessen ledes på, gjør at dialogsirkelen gjenspeiler verdiene i gjenopprettende tilnærming – eierskap, medvirkning, likeverd, relasjonsfokus og det gjensidige ansvaret mellom fellesskapet og individene. Sirkelen er også utgangspunktet i konfliktverkstedet.

    Faglig og sosial læring henger sammen, og et eget kapittel er viet relasjonsarbeid i fagene. Her vises det til hvordan man kan bruke elementer fra konfliktverksted og dialogsirkel i den ordinære undervisningen. Det gis også en mal for en undervisningstime med relasjonelt fokus, samt et konkret eksempel fra en matematikktime.

    I siste del av boka finner vi et appendiks med beskrivelser av praktiske verkstedøvelser og mange gode forslag til øvelser og leker. Enkelte elementer fra denne fremstillingen ville vært styrket med flere illustrasjoner.

    Forfatternes erfaringer og engasjement innenfor gjenopprettende konfliktarbeid bidrar til en grundig fremstilling av temaet konfliktarbeid i skolen med gjenopprettende tilnærming.  Det handler om å skape dårlige vilkår for konflikter, krenkelser og lovbrudd, slik det fremsettes som et systemtiltak med stor vekt på forebyggende innsats.

    Denne boka vil være meget godt egnet for skolers systematiske arbeid for å imøtekomme opplæringslovens krav til skolene om å jobbe helhetlig og systematisk med elevers rett til et godt fysisk og psykososialt miljø. Metodikken styrker elevers sosiale kompetanse, for slik å bidra til å kunne skape inkluderende, trygge læringsmiljø i form av både forebyggende arbeid og gjenoppretting.

    Boka vil være aktuell i hele utdanningsløpet, fra barnehage til lærerutdanning. Og som forfatterne avslutter med; som voksenperson i skole og utdanning har du en unik mulighet, hver eneste dag, til å bygge det samfunnet vi ønsker å være en del av.

    Når gjenopprettende konfliktarbeid blant unge også er fredsarbeid, kan bråkmakeren i dag være morgendagens fredsmekler! Jeg vil anbefale alle som jobber med barn og ungdom å lese og bruke denne boka.

Powered by Labrador CMS