Ulike læringsstiler

Lær med stil
Av Helle Fisker
264 sider
Dansk Psykologisk Forlag

Noen pedagogiske supermetoder fungerer ikke særlig godt, andre gir bare forbedringer i læringsutbyttet når læreren er kyndig som pedagog over gjennomsnittet. Danske Helle Fisker har allsidig pedagogisk videreutdanning, bl.a. innen læreprosesser. Sentralt i hennes bok ”Lær med stil. Læringsstilenes Hvad Hvorfor Hvordan” er at vi lærer på ulikt vis. Man må bare legge forholdene til rette slik at lysten til og gleden ved å lære fremmes. Noen barn arbeider kanskje best når de ligger på gulvet, andre igjen når de sitter i en myk sofa. Noen vil ro rundt seg, andre behøver ikke det. Derfor krever det stor evne til organisering for å tilpasse læringsmiljøet den enkeltes læringsstil.

Fiskers bok gir mange eksempler på hvordan det kan gjøres. For dem som vil utforske feltet, er hennes bok utmerket. Vi har hørt norske forskere som har studert hvordan metoden fungere, si at den gir så mange negative effekter fordi mange elever ikke tåler de ”frihetene” de får. Det inntrykk vi har, er at det i Norge ikke snakkes så mye om læringsstiler, men heller om å variere undervisningen.



 

Powered by Labrador CMS