Nyttig matematikkverk for lærere og foreldre

Slik bør kanskje ikke en bokanmeldelse starte, men jeg velger å gjøre det likevel:

Tall og tanke
Av Ida Heiberg Solheim, Bjørnar Alseth og Gunnar Nordberg.
366 sider
Gyldendal Akademisk

Dette er et nytt læreverk i matematikk. I utgangspunktet er det beregnet for lærere og lærerstudenter, men også foresatte bør så absolutt stå oppført i målgruppen. Denne første boka er beregnet for 1. til og med 4. trinn. Utgivelser for mellomtrinnet og ungdomstrinnet vil følge.

Også på småtrinnet, kanskje spesielt der, er det behov for lærere som kan inspirere og motivere elevene, som kan utfordre dem og støtte dem. Og ikke minst som kan legge til rette for utforskende arbeid, både teoretisk og praktisk. Denne boka kan virkelig sette lærere i stand til det. Og den kan gi foresatte verdifull innsikt i hvordan barn lærer, med impulser til hvordan de kan følge opp barna i skolearbeidet. Forfatterne presenterer en rekke konkrete og gode tips til bruk i klasserommet – og i hjemmene. Det gis en lang rekke eksempler på nyttige og spennende undervisningsaktiviteter, som lett lar seg gjennomføre – både på skolen og hjemme.

Boka er i stor grad forskningsbasert. Den har en tydelig teoretisk forankring samtidig som den er skrevet slik at den er lett tilgjengelig både for «leg og lærd». Det kommer tydelig fram at forfatterne er meget godt orientert om hva nyere forskning viser; hva som gir de beste resultater for barns læring. En lang litteraturliste, og henvisninger i teksten, gjør at spesielt interesserte lett finner fram i forskningsverdenen. Det gis en omfattende innføring i matematikkplanen i kunnskapsløftet, LK06. Vi får et godt innblikk i bakgrunnen for planen, i kompetansemålene og hva elevene konkret skal lære. Dette er viktig for alle som er involvert i barns læring.

Boka tar for seg de viktige temaene for småtrinnet. Spesiell vekt legges på tallforståelse, der forfatterne også påpeker viktigheten av å ta utgangspunkt i barns måter å uttrykke matematikk på. De legger vekt på at begge tallmodellene, både den lineære og grupperingsmodellen, må arbeides med. Her er det mange eksempler på barns tenkning og tilnærming – av uvurderlig nytteverdi både for lærere og foresatte. I kapitlet om tall og tallforståelse trekkes både geometri, måling og statistikk inn. Disse temaene utdypes så i senere kapitler.

Mange lærere er (for?) avhengige av lærebøker – og ikke så rent få bruker disse ganske slavisk. Gjennom innholdet i denne boka blir det lett å frigjøre seg fra læreboka når det er hensiktsmessig – og det er det ofte. Som lærere har vi nok lett for å tro at bare vi holder oss til læreboka og rekker gjennom alt stoffet, så vil også kompetansemålene i LK06 være dekket.

Etter å ha lest og brukt denne vil ganske sikkert mange lærere finne andre veier enn (bare) læreboka. Faktisk kan Tall og tanke i stor grad brukes som lærebok – eller lærerbok – gjennom hele småtrinnet, med «den ordinære» læreboka som supplement. Mange vil nok dessuten finne ut at store utgifter til engangsbøker kan spares.

Også på mellomtrinnet – der mange elever sliter, kanskje spesielt i matematikk, er dette verket etter min mening uvurderlig. Boka kan brukes for å bringe elevene tilbake på matematikkbanen. Den tar opp igjen tema – på andre og mer fruktbare måter – slik at elever kan fatte interesse for faget – og få en positiv forståelse av hva matematikk egentlig er – og handler om.

 

 

Powered by Labrador CMS