Læring og utviklingsforstyrrelser

Educating Children with Complex Conditions: Understanding Overlapping and Co-existing Developmental Disorders

Av Winand H. Dittrich og Rona Tutt
114 sider
Sage Publications
Dette er en lenge etterlyst bok som på en lettfattelig måte beskriver hvordan man bedre kan forstå og tilrettelegge for læring hos barn og unge med ADHD, autismespekterforstyrrelser og lære- og språkvansker.

Boken retter seg primært mot skoler, nevropsykologer og andre helserelaterte profesjoner som utdanner og jobber med barn og unge mennesker med utviklingsforstyrrelser, og andre som ønsker å tilegne seg bedre kunnskap om komplekse lidelser som kan ramme barn.

Man får stadig større utfordringer innen spesialpedagogikken i den norske skolen, og problemstillingene er ofte sammensatte. Boken beskriver de vanligste utviklingsforstyrrelsene hos barn og unge: spesifikke lærevansker slik som dysleksi (lese- og stavevansker), dyskalkuli (lærevansker i matematikk), dyspraksi (koordinasjonsvansker) og dysgrafi (skrivevansker), spesifikke språkvansker slik som fonologisk (lyd), semantisk (mening) og pragmatisk (språkbruk) forståelse, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) og autismespekterforstyrrelser inkludert Aspergers syndrom.

Boken er basert på den seneste forskningen om hvordan hjernen er vårt viktigste redskap når vi skal lære. Forskningen viser at utviklingsforstyrrelser er biologisk betinget i form av abnormaliteter i hjernens struktur og funksjon. Et økende antall barn viser enten symptomer på flere utviklingslidelser (overlappende lidelser) eller blir diagnostisert med flere lidelser samtidig (komorbide/koeksisterende lidelser). Dette stiller større krav til helserelaterte profesjoner om mer presis diagnostisering og klinisk behandling, og ikke minst til skolene som har ansvaret for deres utdannelse.

Forfatterne beskriver ulike tilnærminger og strategier i undervisningen best egnet for barn med komplekse lidelser. De diskuterer fordeler og ulemper ved å diagnostisere barn, hvordan man møter barn med utviklingsforstyrrelser i klasserommet, kosthold, ernæring og medisinering. Videre drøftes hvilke roller psykologer og terapeuter som møter barn med særskilte utdanningsbehov, og terapien har. Mot slutten av boken oppsummerer forfatterne og ser på forholdet mellom læring og atferd og foreslår hvordan man på en mer effektiv måte kan møte de stadig økende utfordringene i dagens skole. Etter siste kapittel finner man også en nyttig ordliste over de viktigste terminologiene.

Personer med pedagogisk utdannelse og ansatte i skolevesenet vil ha særlig nytte av å lese boken. Strategier, tiltak og læreverktøy er enkelt beskrevet og vil hjelpe lærere både å mestre og å takle utfordringene. Økt kompetanse om hvordan man møter barn med særskilte behov kan være preventivt for å redusere sykefraværet i skolen og forebygge psykososiale og sammensatte belastninger i arbeidslivet.

Selv om forfatterne skriver primært om erfaringer fra engelske skoleforhold, har problemstillingene relevans også for norsk skole. Boken har et tydelig språk og er basert på forfatternes lange erfaring innen hvert sitt fagfelt, henholdsvis kognitiv nevropsykologi og spesialpedagogikk. Det man sitter igjen med etter å ha lest boken er en forståelse av at hvert barn er unikt og at et tverrfaglig samarbeid er veien å gå for å gi et best mulig utdanningstilbud til barn og unge med utviklingsforstyrrelser.

 
Powered by Labrador CMS