Norske lærere samarbeider godt

95 prosent av norske lærere svarer at det er god kultur for å støtte hverandre og samarbeide på skolen, viser en ny OECD-undersøkelse.

Publisert

Det skriver Utdanningsdirektoratet i en pressemelding. Det er den såkalte TALIS-undersøkelsen fra OECD som har spurt 162 rektorer og 4154 ungdomsskolelærere i Norge om lærerhverdagen. Undersøkelsen ble gjort våren 2018.

– Denne undersøkelsen bekrefter noe jeg har fått se landet over den siste tiden, sier kunnskapsminister Guri Melby (V).

Hun viser til hvordan norske lærere har spilt hverandre gode og vært løsningsorienterte i en vanskelig situasjon i forbindelse med koronakrisen.

En rundspørring Utdanningsnytt gjennomførte sist uke viste at det har gått greit rundt forbi i det ganske land siden skolene ble stengt den 13. mars.

I rundspørringen svarer 85 % av lærerne at de synes de første dagene har gått «Veldig bra» eller «Bra».

Stress

I TALIS-undersøkelsen oppgir imidlertid to av tre lærere at yrket ikke er verdsatt i samfunnet. I tillegg opplever mange stress i forbindelse med administrativt arbeid og elevvurdering.

(©NTB)