Annonse

– Grunnen til at vikarlærere ikke får videreutdanningen, er at allerede ferdig utdannede lærere må på skolebenken igjen, påpeker SVs Mona Fagerås. Arkivfoto: Marianne Ruud

SV forundret over Venstres lærerbekymring

Har ikke Venstre forstått hva de har vært med på når de har støttet Høyres kompetansekrav for lærere? spør SVs Mona Fagerås.

Annonse

Utdanningsnytt på Facebook!

 

Hun reagerer på at Guri Melby (V) rykket ut med bekymring for at lærere uten fast jobb ikke får tilgang til regjeringens videreutdanningsløp.

– Vi har stor mangel på kvalifiserte lærere, og Norge trenger alle som er motivert for å gjøre jobben, sa Melby til NTB i helgen.

– Kjemperart, synes Fagerås.

– Bakgrunnen for at vi har denne situasjonen er at Venstre har støttet Høyres symbolpolitikk, der lærere som tok utdanning før 2013, blir avskiltet, sier SVs utdanningspolitiske talsperson til NTB.

 

Vil reversere kompetansekrav

Hun spør hvor Venstre var da SV nylig la fram 13 forslag i Stortinget for å bøte på lærermangelen.

Blant dem var å fjerne kravet om fordypning i norsk, engelsk eller matte for lærere som begynte utdanningen før 2014.

– Grunnen til at vikarlærere ikke får videreutdanningen, er at allerede ferdig utdannede lærere må på skolebenken igjen, påpeker hun.

SV-politikeren synes ikke det er rart at kommunene prioriterer lærere i fast jobb først når de plukker ut hvem som skal få ta videreutdanning.

 

– Mattekrav

Et annet av SVs forslag til Stortinget var å reversere kravet om at søkere til lærerutdanningen må ha karakteren 4 eller mer i matematikk.

– Det slår utrolig skeivt ut. Du har hatt fryktelige eksempler med elever som har 5,2 i snitt og likevel ikke kommer inn på lærerutdanningen, på grunn av firerkravet, sier Fagerås.

 

– SVs medisin er feil

Venstre og de andre regjeringspartiene stemte imot SVs 13 forslag.

– Det virker som SV har klokkertro på å redusere kravene til lærernes kompetanse. Det er feil medisin. Dyktige lærere er helt avgjørende for elevenes læring, sier Melby, som mener målet må være at både fast ansatte og midlertidige må få mulighet til å heve kompetansen sin.

I fjor var det rekordsøkning til videreutdanning og den nye femårige lærerutdanningen, påpeker Melby.

– Økende interesse og bedre søkertall er det tydeligste tegnet på læreryrkets økte status og popularitet. Det skal vi være veldig glade for, sier hun.

(©NTB)

 

Kjøreregler for debatten

Her kan du kommentere artikkelen.

Utdanning setter pris på friske meningsbrytninger, men vis omtanke for dine med- og motdebattanter, hold deg til saken og bruk fullt navn. Dersom du ønsker å skrive et lengre innlegg, er du velkommen til å sende det til denne adressen: debatt@utdanningsnytt.no.

Hvis du ser kommentarer som du oppfatter som støtende, kan du varsle redaksjonen ved å merke den aktuelle kommentaren som upassende. Det gjør du ved å klikke helt til høyre for kommentaren du vil varsle oss om. (Dette fungerer ikke fra mobil. Vi jobber med en løsning).
Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Kommentarer kan bli brukt på alle Utdannings plattformer.

Fullt navn er en forutsetning for å delta i debatten!